Brænder for Brøndby
BRØNDBY Allan Runager brænder for undervisning, både når det er ham selv, der står foran tavlen og når han i kommunalbestyrelsen skal være medbestemmende over lærernes arbejdsvilkår.

Af Jesper Ernst Henriksen

– Et af de fornemmeste jobs her i verden, det er at formidle viden. Jeg brænder virkelig for det, siger Allan Runager med et lille smil. Han er nemlig tidligere brandmand igennem 33 år og han underviser i brandbekæmpelse, førstehjælp og evakuering. Allan Runager er forfatter til flere brandtekniske lærebøger.

– Jeg har efterfølgende mødt mennesker, som siger, at de har reddet liv med den viden. Det bærer lønnen i sig selv at få sådan en tilbagemelding, siger han. Han har boet i Brøndby i 25 år, i alle tre bydele inden han for syv år siden solgte sin villa i Brøndbyvester og flyttede til Brøndbyøster og herefter ”hjem” til Brøndby Strand. Hussalget på toppen af boligmarkedet gav mulighed for at købe en campingvogn, som familien nu bruger meget i sin fritid. En fritid, der nok bliver lidt mindre af, når han kommer i kommunalbestyrelsen i Brøndby. Han siger selv når og ikke hvis. Allan Runager er nemlig opstillet som nummer et på Dansk Folkepartis liste, og da Dansk Folkeparti har valgt at stille op som partiliste, er han næsten sikker på at blive valgt.

 

Respekt og renovering

Undervisning er også en af Allan Runagers politiske mærkesager.

Han gik selv i skole i ni år, og tog efterfølgende en håndværkeruddannelse som automekaniker. Dengang var der også undervisning om lørdagen, så dengang svarede de første syv års undervisning til det, der i dag tager ni år, mener han.. Han vil gerne have en bedre folkeskole i Brøndby, for den er ikke god nok i forhold til de penge som kommunen bruger på skolevæsnet i dag.

– Indholdet har ikke været tilfredsstillende. Op mod 20 procent af eleverne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter, der ikke er istand til at gennemføre en efterfølgende ungdomsuddannelse. For mange kan kun læse på niveau med et Anders And blad. Det er ti års skolegang, der har været hen ad spildt, når man tænker på at børnene er vores alles fremtid siger han. Han er selv fra den generation, der gik i skole om lørdagen og man sagde ”De” til læreren. Begge ting er senere stoppet og skal ikke tilbage, men det skal respekten for skolen og læreren, der skal først og fremmest være ro i klassen.

 

Dygtige lærere

– Pædagogisk dygtige lærere, der kan sætte sig i respekt, det er det, der er brug for.

Der er masser af elever, der går i skole for at lære noget. Det bliver ofte ødelagt af urolige elementer. Der må man blive bedre til at pille de urolige elementer fra i form af en pædagogisk opdragelse, siger han. Politisk kan han hjælpe det på vej ved at styrke skolelederne i Brøndby. De skal mere fungere som ledere i en virksomhed end som kollegaer til lærerne.

– Hidtil har det været sådan, at en skolelærer ikke kunne fyres af en skoleleder, det skulle ind over skoleforvaltningen. Hvis skolelederen var en form for direktør for skolen, kunne man nok opnå større respekt i skolen, siger han. Derudover er det vigtigt for ham, at det vedligeholdelsesefterslæb, der er på skolerne, bliver indhentet hurtigst muligt.

– Brøndby har nogle skoler, som er meget nedslidte, i hvert fald udvendig, i det bygningsmassen har været uden nævneværdig vedligeholdelse i årevis, er der nu tale om en egentlig genopretning af skolebygningerne. Enhver bygningsejer ved, at det værste man kan gøre, er at spare på vedligeholdelsen af bygningen. Det bliver meget dyrere i sidste ende, siger han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top