Lørdag 21. oktober 2017
Brangstrup: For meget tung trafik igennem Birkeskoven
DEBAT Glostruplistens Charlotte Brangstrup anser en nylig beslutning om trafik igennem Birkeskoven som forkert af Mads Louis Orry
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 29. november 2013, 13:21:02

– Der er tit en hørm af diesel, når man går i Birkeskoven, siger Charlotte Brangstrup, der er utilfreds med, at kommunen nu har tilladt, at der fortsat må køre lastbiler igennem Birkeskoven i et omfang, som hun anser for utilstedeligt.

Hun peger på, at der netop er åbnet en Ungdomspark i området, og at der er en skole- og rideskole samt meget nyt byggeri i området. Også rollespillere og brugere af hundeskoven benytter de ellers naturskønne omgivelser.

– Det stemmer ikke overens med, at man laver skovhuse, hvor der stilles en mængde krav til byggeriet, siger Brangstrup. – Der skal være konsekvens i, at vi værner om naturen.

I øvrigt mener hun, at rapporten, som politikerne lægger til grund for deres beslutning, er lavet 27. juni, hvor mange borgere og en stor del af erhvervslivet er gået på sommerferie.

– Rapporten giver ikke et realistisk billede af, hvor slemt det står til. Man kan bare bruge næsen.

 

Formand utilfreds også

John Lehmann Bøgh er formand for afdelingsbestyrelsen i Lindeskoven, der er en afdeling i Glostrup Boligselskab. Fællesudvalget derfra skrev et høringssvar til Glostrup Kommune om trafiksaneringsplanen for Hvissinge i december 2011 vedrørende Birkeskoven

Deri udtrykker Fællesudvalget ”bekymring for trafikudviklingen på Birkeskoven”

Fællesudvalget udtrykte anerkendelse af, at trafikken vil blive flyttet fra  Byparkvej og Fraligsvej til Poul Bergsøevej og Fraligsvej. Men her ville Fællesudvalget finde det mere hensigtsmæssigt om trafikken – ikke mindst den tunge trafik – fra Hovedvejen og Paul Bergsøevej til Jyllingevej og vice-versa blev omlagt til Motorring 3 eller Ring 3, ”således at det alene er lokaltrafik, der kommer ind i området,” fremgår det af høringssvaret.

 

Ønske om ændring

I Lindeskovens afdelingsbestyrelse er der siden hen udtrykt ønske om en minimering af den tunge trafik.

John Lehmann Bøgh kan se, at der ikke anbefales nogen ændring af de eksisterende forhold.

– Privat kan jeg have svært ved at se, hvordan så mange last- og varebiler kan have ærinde i området, som det beskrives. I hvert fald hvis området er Birkeskoven fra Fraligsvej og til Jyllingevej.

Bøgh er som privatmand langt fra tilfreds.

– Birkeskoven er ikke længere bare en omfartsvej – den skærer lige gennem et boligområde under stadig udvikling. Lige nu bygges der boliger lige ud til vejen, der er godt nok en enkelt tunnel ved Bystien, men ellers er det over vejen, når ungerne skal i skole eller bussen skal nås. Og jeg har endog meget svært ved at forstå, hvorfor trafikken ikke kan ledes af de motor- og omfartsveje, vi omgives af her i Hvissinge, fra Motorveje i øst og nord, over Jyllingevej og Ringvej i Nord og Vest til Hovedvej i Syd.

 

Vent til efter valget

Peter Sørensen, Socialdemokraterne, kommenterede på sagen ved et kommunalbestyrelsesmøde lige før valget.

– Når jeg kommenterede sagen, så skyldes det, at man skal være opmærksom på, at cirka 58 af lastbilerne er gennemkørende, men resten faktisk har ærinde i området. Et gennemkørselsforbud Jyllingvej-Hovedvejen vil derfor også kun omfatte én mindre andel af køretøjerne, og hvis de så alligevel vælger at køre igennem, er jeg bange for, at det ikke vil være muligt at håndhæve forbuddet, siger Peter Sørensen.

At sagen blev et emne i den politisk valgkamp er ifølge ham vel på mange måder forståeligt.

– Men når jeg ser, at der dagligt kører cirka 5.000 biler på strækningen, så tror jeg, at sagen fortjener en anden behandling end at være et valgkampstema alene på lastbilerne.  Jeg vil derfor foreslå, at Teknisk Udvalg nu her efter valget drøfter sagen med beboerne i området.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER