Digital selvbetjening bliver et krav
GLOSTRUP Fra 1. december bliver det obligatorisk at anvende digital selvbetjening, hvis man fx ønsker at skifte læge, søge om økonomisk friplads eller anmelde rotter.

Det sker, når den anden af i alt fire digitaliseringsbølger træder i kraft.

Hvad skal det til for, spørger du måske dig selv. Den helt overordnede motivation for kommunerne er at kunne levere en bedre service. Dernæst handler det naturligvis om at spare skatteborgernes penge med så effektive løsninger som muligt.

Når du som borger kan betjene dig selv via selvbetjeningsløsninger på nettet, sparer du turen til rådhuset, og du behøver ikke forholde dig til rådhusets åbningstider, for selvbetjeningen holder åbent døgnet rundt.

Som borger har du måske allerede prøvet at søge sundhedskort digitalt eller indskrive dit barn til dagsinstitution digitalt. Det blev nemlig obligatorisk allerede for et år siden.

Tommelfingerreglen siger, at alle borgere, der kan betjene sig selv digitalt også skal betjene sig selv via de digitale selvbetjeningsløsninger.

– I Glostrup Kommune er vi klar til at yde borgerne den lovbestemte selvbetjening, når vi runder 1. december. Løsningerne ligger både på kommunens hjemmeside og på borger.dk, siger udviklingskonsulent Sofie Elisabeth Mathiasen.

– Borgere, der af forskellige årsager ikke kan betjene sig selv, kan få hjælp i Borgerservice eller på biblioteket, hvor hjælpsomme medarbejdere står klar til at guide borgerne gennem de digitale selvbetjeningsløsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top