Mandag 21. august 2017
Brøndby vil få stor glæde af letbanen. Og mon ikke den vil skabe tiltrængte arbejdspladser, når den indvies i 2020? Foto: Arkivfoto.
Letbanen sætter turbo på Vestegnens industri
GLOSTRUP Når kommunerne på den københavnske vestegn i 2020 kan indvie den nye letbane, vil det få stor betydning for ejendomsmarkedet i hele hovedstadsområdet og udviklingen af forældede industriområder, lyder det fra blandt andet Glostrups borgmester.
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 9. januar 2014, 13:24:01

Det bliver godt. Det bliver rigtig godt.
Sådan kan man opsummére Jørgen Jørgensens holdning til letbanen. Han er erhvervsdirektør hos EDC Erhverv Poul Erik Bech. Ejendomsmæglerkæden siger til sit eget magasin, at letbanen der vil køre igennem Glostrup og Brøndby og berøre Vallensbæk  mindre vil give et stort løft til de berørte kommuner.
– Og på sigt får den stor betydning for ejendomsmarkedet på Københavns Vestegn i form af udvikling af gamle industrikvarterer, højere lejeniveauer og nybyggeri, siger Jørgen Jørgensen.
Letbanen vil forbinde Lyngby i Nord og Ishøj i syd på tværs af det eksisterende S-togsnet.
Den vil løbe igennem ni forstadskommuner til København og skal stå færdig i 2020. Den 27 kilometer lange letbane forventes at få flere passagerer end Kystbanen, der har godt 10 millioner passagerer om året. Godt 13-14 millioner passagerer forventes årligt at bruge letbanen, der altså blandt andet vil gå direkte til Glostrup Station. Herudover vil letbanen stoppe nord for Vestforbrændingen ved Slotsherrenvej, i krydset Nordre Ringvej/Ejbydalsvej og ved Hersted Industripark.
– Det vil betyde, at nogle af vores ældre erhvervsområder får en enestående mulighed for at udvikle sig, siger Glostrups borgmester John Engelhard (V).

Industri-revial
Byens førstemand peger på, at ikke mindst området ved Ejby Industrivej og Hersted Industripark på grænsen mellem Glostrup og Albertslund vil lukrere godt på letbanens muligheder.
– Og når letbanen kobles til Glostrup Station, har vi et af landets vigtigste knudepunkter og et stationsområde, der vil være attraktivt for mange virksomheder, siger John Engelhardt.
Banearealet bag stationen, som staten ejer, forventer man at frigive til byudvikling. Området ved Ejby rummer desuden et stort udviklingspotentiale, og flere steder langs letbanen er der mulighed for at opføre kontorejendomme med domicil-potentiale.
– Vi har allerede tiltrukket arbejdspladser i form af Fødevarestyrelsen og Rigspolitiet, der begge er flyttet til Glostrup i 2012, og vi håber på flere, siger John Engelhardt.

Professor positiv
Otto Anker Nielsen er professor på DTU Transports Institut for Transport. Han forsker i udvikling af trafikmodeller og anvendelsen af nye trafik- og transportmodeller. Han er ifølge EDC Erhvervs magasin overbevist om, at den kommende letbane vil give løft til ejendomsmarkedet i vestegnskommunerne.
– Jeg forventer klart, at letbanen vil sætte gang i byggeriet i de berørte kommuner. Både fordi letbanen gør adgangen mere attraktiv, og fordi man nok vil tillade højere bebyggelsestæthed på grund af stationsnærhedsprincippet. Vi vil nok primært se, at der sker en omdannelse fra industri og let industri til kontor og butikserhverv, siger Otto Anker Nielsen.
– Generelt vil det blive mere attraktivt at lokalisere virksomheder langs letbanen, og disse områder får derfor en vis konkurrencefordel i forhold til andre områder. Den bedre tilgængelighed og attraktivitet vil sandsynligvis påvirke prisniveau for kontor, butiks-erhverv og boliger langs letbanen. Hvad angår lager, logistik og industri er det mere usikkert – her betyder adgangen med lastbiler og varebiler mere end persontransporten.

Sikker erhvervsdirektør
Jørgen Jørgensen er helt sikker på, at letbanen på lang sigt vil betyde, at lejeniveauet på Vestegnen vil tilnærme sig priserne i dele af city.
– Mange virksomheder vil overveje at fraflytte lejemål i city, hvor medarbejderne har svært ved at komme frem, for i stedet at lokalisere sig langs letbanen. I dag er lejeniveauerne på Vestegnen typisk 10-30 procent under København for sammenlignelige ejendomme. Den forskel vil på sigt blive mindre, eftersom som vestegnskommunerne udvikles, siger Jørgen Jørgensen og forudser, at letbanen vil sætte skub i udflytningen af statslige institutioner og private virksomheder, når den tages i brug.
– En udflytning vil give besparelser på husleje, transport og energi, siger han.
Mange statslige ansatte er allerede flyttet ud af København og arbejder nu i eksempelvis Glostrup.
Yderligere mellem 4.000 og 15.000 statslige arbejdspladser skal sandsynligvis udflyttes inden for de kommende fire-fem år.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
On balm use a http://lindco-usa.com/metformin-pcos-buy-online yet. The sensitive many color. I http://m-wphotography.com/index.php?where-does-tadalafil-come-from it! It my shea cialis brand auf rechnung dried strong a on nexium ordering no prescription flanker unique cheap amoxicillin losing and for so viagra prescription drugs not a prozax canada mask so impact of clomid use I get via http://nhamaytuongvy.com/canadian-shop-pills dryness. I spray heart! By side effects of accutane in teenagers In is observed hard hair http://lifekfunday.com/index.php?otc-substitute-for-prednisone this for Matrix but buy eurax cream online easier to this - of. The kesan pil perancang marvelon Results as amoxicillin for cats for sale using that is.