Elever skulle vælge retning
Brøndby-Gymnasium.jpg
Foto: Brøndby Gymnasium.
BRØNDBY Samfundsfagligt rollespil lader eleverne på Brøndby Gymnasium føle internationale konflikter på egen krop.

I fredags blev den traditionelt opdelte undervisning i klasser, årgange og fag lagt på hylden på Brøndby Gymnasium til fordel for en Studieretningsdag, der blandt andet bød på politiske rollespil på tværs af klasseårgangene. Arrangementet falder i god jord hos eleverne, der fik nye venner og en anderledes faglig oplevelse.
– Studieretningsdagen giver et godt grundlag for, at vi lærer hinanden bedre at kende i fremtiden. Nu skal jeg for eksempel ikke starte med at sige: ”hvad hedder du egentlig?”. Nu kan jeg bare sige: ”Hvordan går det?”
Ordene er 3.g’er Simon Atli Larsens, og de glæder Brøndby Gymnasiums rektor, Pia Sadolin:
– Studieretningsdagen er elevernes egen ide, og her på skolen håbede vi netop, at dagen, udover at virke fagligt styrkende, også ville bidrage til, at eleverne lærer hinanden bedre at kende på tværs af klasserne og årgangene, fortæller hun.
Som en del af Studieretningsdagen blev eleverne fra i-klasserne, gymnasiets internationale studieretning, indbudt til et rollespil om, hvad der skal ske med Perus olie. Efter en kortere forberedelse var eleverne klar til at træde i karakter som både borgere, olieselskaber og miljøaktivister. Diskussionen gik på fordele og ulemper ved at udvinde landets olie, og selvom eleverne ikke nåede frem til en løsning, som alle parter kunne acceptere, så var de dog sidst på dagen enige om, at rollespillet havde givet dem en meget konkret fornemmelse for både Perus olie-dilemma og politik i en bredere forstand:

Svært fag
– Personligt har jeg rigtig svært ved at forstå samfundsfag. Jeg bliver ved med at få forklaret, hvordan liberalisterne og socialisterne tænker, men det går bare ind og ud igen. Men når jeg får at vide, at jeg repræsenterer et oliefirma, og at liberalisterne holder med mig, så forstår jeg det hele meget bedre, forklarer 3.g’er Marie Ciruelos Gade. Hun føler også, at hun er blevet klogere på, hvad det vil sige at debattere.
– Umiddelbart tænkte jeg på forhånd, at vi selvfølgelig først og fremmest skal passe på miljøet. Men da jeg hørte de andre argumenter, så forstod jeg bedre, at en sag har mange sider. I det her tilfælde ville Perus økonomi jo måske falde sammen, hvis olien ikke var der. Så der er mange ting at tænke på i en debat udover det ene argument, der ligger mest til højrebenet, fortæller Marie Ciruelos Gade.
Også 2.g’eren Amanda Weiss Munksø synes, at det har været lærerigt at se en sag fra flere vinkler – også selvom hun repræsenterede et synspunkt, hun langt fra kan bakke op om i virkeligheden:
– Jeg er liberalist, men det var en spændende udfordring at spille socialist. Frem over vil jeg bedre kunne se forskellige emner ud fra et andet synspunkt end mit eget. Jeg er medlem af venstres ungdom, så hvis jeg kan sætte mig ind i, hvad de andre ungdomspartier mener, så kan jeg bruge deres holdninger til aktivt at argumentere for min egen sag, slutter Amanda Weiss Munksø.
Der er orienteringsaften onsdag den 29. januar 2014 kl.19.30-21.00 på Brøndby Gymnasium.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top