Juletrængsel på bænkene i Vallensbæks velbesøgte Helligtrekongers Kirke
VALLENSBÆK Helligtrekongers Kirke lagde kirkerum til julesamler og prædikener ved velbesøgte gudstjenester juleaftensdag.

Det kimede juleaftensdag til gudstjeneste på Kirkebakke Allé, hvor Vallensbæk Kirke i traditionel stil med klokketårn ligger nabo til den nye cirkelformede Helligtrekongers Kirke.
Sidstnævnte lagde kirkebænke til dagens fire julegudstjenester. De tre første med henholdsvis Sofie Lindegaard, Charlotte Holm og Kim Fischer Nielsen som prædikanter, før sognepræst Maj Britt Færk Justesen klokken 16 indledte dagens sidste gudstjeneste, mens tusmørket sænkede sig om den glasklædte bygning.
– Det kimer nu til julefest, det kimer for den høje gæst, lød det i første salme fra kirkegængerne assisteret af to kirkesangere, før Maj Britt Færk Justesen ved alteret flankeret af to juletræer rettede en fælles bøn til den himmelske far, som for mange år siden lod forkynde for hyrder på marken, at frelseren Jesus Kristus var født.
Efter de ti vers af Et barn er født i Betlehem og salmen om barnet Jesus, der lå i en krybbe, skønt himlen var hans eje, var Maj Britt Færk Justesen parat med den julekendte fortællingen om Josef, som på grund af en folketælling måtte rejse fra Nazaret med sin forlovede Maria, der ventede et barn.

Vanskelig jul
Ved prædikestolen ønskede Maj Britt Færk Justesen at give fortællingen om fødslen af Jesus relevans også i dag.
– Hvordan kan det, der skete for så lang tid siden i en by langt borte have betydning for os, spurgte hun.
En del af hendes svar var, at fortællingen om den lille familie i stalden i Betlehem viser, at julefred ikke forudsætter, at der ikke er vanskeligheder.
– Noget af det mest centrale i julen er julefreden. Den skulle gerne sænke sig over os nu, hvor vi er begyndt at samles fra nær og fjern, hvor stegen formentlig står i ovnen og spreder en dejlig duft i alle kroge og hjørner i hjemmet, hvor træet er pyntet og pakkerne lagt under det, sagde Maj Britt Færk Justesen
– Men vi ved også godt, at julefreden kan være besværlig. Jeg er sikker på, at vi er mange, der har haft en travl måned. Julemåneden er altid for kort til alt det, som vi skal nå. Der skal købes gaver,
der skal bages julesmåkager, gøres julerent, der skal forberedes mad til både juleaften og flere juledage og indkøb alene er en stor logistisk opgave, sagde hun.
Mens opgaverne er mange og tiden knap, er forventningerne store og kan være svære at leve op til, mente Maj Britt Færk Justesen. Juletiden kan minde én om, at alt i både det nære liv og i resten af verden ikke er ren idyl.
– Men når det er sagt, så ved vi egenligt også godt, at livet er værd at leve, selv om det indimellem kan føles ret meningsløst og temmelig svært, sagde Maj Britt Færk Justesen.
– Vi ved godt, at det stadig er værd at forelske sig, at det stadig er værd at få børn.

Glæde hele året
En del af julefreden kan man købe sig til, lød vurderingen fra prædikestolen.
– De fleste af os ved godt, at freden sænker sig, når pakkerne er åbnet. Især hvis alle eller mange har
fået lige nøjagtig det, som de ønskede sig, sagde Maj Britt Færk Justesen. Men den købte julefred har et problem med holdbarheden, mente præsten.
– Den julefred, vi køber, giver måske i bedste fald fred i juledagene, sagde hun og pointerede, at evangeliets julefred derimod er en fred i sjælen fra en uudtømmelig kilde.
– En glæde vi kan leve på hele året, ja hele livet, lød budskabet.
Maj Britt Færk Justesen havde taget et flettet julehjerte med til prædikenen.
– De, der sidder nærmest, vil kunne se, at noget af hjertet er lavet af guldpapir. Blankt, skinnende, flot guldpapir. Den anden halvdel af hjertet er lavet af papir fra et boligmagasin. Også pænt papir, men ikke af guld, sagde sognepræsten.
Hun forklarede, at guldpapiret symboliserede det guddommelige, mens papiret fra boligmagasinet symboliserede menneskers materielle verden og bundetheden til det jordiske. Julehjertet skulle således vise, hvordan det guddommelige og det menneskelige bindes sammen og ikke uden videre kan trækkes fra hinanden.
– Det er det, der sker i julen. Det guddommelige fletter sig sammen med det menneskelige, sagde Maj Britt Færk Justesen.
Før turen for de fremmødte gik tilbage til den hjemlige juleaften, var der blandt andet også bøn og velsignelse, en opfordring til at ønske andre i kirken en glædelig jul og salmerne Julen har bragt velsignet bud og Dejlig er jorden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top