Af Carsten Nielsen, Elverdammen 9 i Brøndby
Dansk Folkeparti har stillet forslag om en bedre kommunalservice over for kommunens borgere, og forslaget støttes åbenbart også af Venstre. Udgangspunktet for forslaget er, at Brøndby kommunes medarbejdere og dermed vel også kommunen gør alt for at genere sine borgere. Intet er mere forkert, og bygger dels på uvidenhed fra forslagsstillerne om den virkelige verden dels på at en sag altid kan og skal ses fra flere sider, og tingene ofte er mere komplekse.
Jeg var i 8 år medlem af kommunalbestyrelsen og oplevede her samtlige kommunale medarbejdere som gode og pligtopfyldende medarbejdere, som har fuld forståelse for de problemer, som borgerne står over for. Dette billede er ikke ændret, efter jeg blev ansat i et vikariat fra 1/2 2014. Tværtimod. Men der er en ting, som kritikerne af den kommunale sagsbehandling glemmer: Vi skal uanset forståelse for den enkelte borgers problemer overholde landets love
Vi har også en offentlig bekendtgjort sagsbehandlingstid på 14 dage, som meddeles borgerne, og hvor borgerne også får besked, hvis den forlænges hvis sagsbehandlingen trækker ud. Det er jo ikke altid, der fra en sags start er de nødvendige oplysninger. Det glemmes ofte i kritikken mod langsommelig sagsbehandling.
Endelig taler kommunens medarbejdere ikke pænt til borgerne. Det er muligt, der forekommer smuttere. Men tænk så lige i den forbindelse også over, den tone i hvilken borgere henvender sig til medarbejderne på. Den er altså ikke altid efter bogen. Jeg er ikke sart, men har ofte undret mig over tiltaleformen. Selvfølgelig skal kommunens borgere føle sig velkommen på sit rådhus. De skal have en ordentlig, hurtig og korrekt sagsbehandling. Og selvfølgelig skal vi være åbne for at et system og en arbejdsgang kan gøres bedre. Det arbejdes der faktisk på hver eneste dag året rundt i kommunen. Kommunalbestyrelsesmedlemmer burde faktisk komme i ”erhvervspraktik” i en forvaltning bare i en uge, så vil de få et mere nuanceret billede af virkeligheden
Endelig foreslås at der til hvert månedligt kommunalbestyrelsesmøde
skal fremlægges en oversigt over sagsbehandlingen i Borgerservice. Alt fra antal af henvendelser til klager m.v. Til hvilken nytte om jeg må spørge – jo det vil give de medarbejdere som netop skal yde service til vores borgere endnu mere nyttesløst kontrol og tjek. Netop noget som hele den offentlige sektor i den grad lider under. Til gavn for borgerne, nej
Men fri mig for den mistænkeliggørelse af medarbejderne som forslagsstillerne fremfører.