Mandag 23. oktober 2017
Nej tak til borgerrådgiver
BRØNDBY På det seneste Kommunalbestyrelsesmøde blev det diskuteret, om Brøndby Kommune skal have en borgerådgiver, der kan hjælpe borgerne, hvis de er utilfredse med kommunens behandling. Flertallet mente dog, at man skal gå andre veje, når borgeren oplever problemer
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 25. juni 2014, 09:03:51

Er man borger i nabokommunen Glostrup, kan man klage til borgerrådgiveren, hvis man er utilfreds med behandlingen af en sag eller behandlingen af én selv. Det, synes Venstre og Enhedslisten i Brøndby er så god en ide, at de i forbindelse med kommunalbestyrelsesmødet den 18. juni foreslog, at man skal have det samme i Brøndby.
Flertallet mente dog, at man i stedet skulle gøre brug af de redskaber, man allerede har. Således understregede borgmester Ib Terp (S) i forbindelse med mødet, at han ikke tror på, at der vil komme nok ud af at bruge lønkroner på en borgerrådgiver. I stedet opfordrede borgmesteren til at bakke op om det arbejde med at gøre servicen bedre, som forvaltningen allerede arbejder med.

 

Personaleuddannelse

En af dem, der mener, man skal bruge de redskaber, man allerede har, er Vagn Kjær-Hansen fra SF:

– SF-Brøndby prioriterer tilliden til vores kommunale medarbejdere højt. Men tilliden kan ikke stå alene. Det kan ikke undgås, at der sker fejl i sagsbehandlingen, og her er det vigtigt, at fejlene kommer frem i lyset, og at man lærer af fejlene. Derfor støtter vi i SF, at kommunen uddanner alle vore medarbejdere til at sætte kvaliteten i højsædet. Hvis alle vores medarbejdere har fokus på at borgerne skal behandles godt, behøver vi ikke en borgerrådgiver som et ekstra led. Idealet er, at vi har alle medarbejderne som borgerrådgivere.

Gode klagemuligheder

Det kan ikke undgås, at der opstår problemer i forbindelse med sagsbehandlingen. Men ifølge Vagn Kjær-Hansen er der allerede så gode klagemuligheder, at der ikke er brug for en borgerrådgiver:

– Der vil selvfølgelig være situationer, hvor man som borger føler sig dårligt behandlet af kommunens medarbejdere. Her er det vigtigt, at der er klagemuligheder, og at borgerne i øvrigt får hjælp og en ordentlig behandling, også når de er uenige med kommunen. Det kan godt være svært som medarbejder at blive ved med at være venlig og respektfuld, hvis man sidder overfor en ophidset borger, men det er en af de ting medarbejderne skal lære.

Bedømmelse udefra

Når det når dertil, at en borger skal klage over kommunens behandling, mener Vagn Kjær-Hansen, det er vigtigt, der er nogen udenfor Brøndby Kommune, der bedømmer behandlingen:

– Der er i dag gode klagemuligheder på rigtig mange områder. Vel at mærke klagemuligheder, hvor det er andre myndigheder, som bedømmer om Brøndby Kommune har truffet den rigtige afgørelse. De klagemuligheder har ikke noget at gøre med en borgerrådgiver, og der er allerede en del borgere, som benytter de klagemuligheder. Som regel får kommunen ret i klagesagerne, men i de tilfælde hvor kommunen bliver underkendt af højere instanser, betyder det naturligvis at kommunen retter sig efter afgørelsen.

Også Dansk Folkeparti mener, man skal gøre brug af andre metoder, inden man indfører en borgerrådgiverordning i Brøndby:

Dansk Folkeparti i Brøndby er ikke direkte imod indførelse af en borgerrådgiver og er vidende om, at en del kommuner har indført en sådan ordning. Vi ønsker en god borgerservice gjort bedre, og med henvisning til den foregående KB sag nr. 230 (et andet punkt på dagsordenen om kvaliteten i service, red.), mener Dansk Folkeparti, at de beskrevne tiltag mod en bedre borgerservice lige skal have tid til at virke, siger Allan Runager fra Dansk Folkeparti.

 

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER