Søndag 22. oktober 2017
De fleste pakker sorteres automatisk, mens adressen på de øvrige aflæses manuelt. Foto: Lars Schmidt/ Post Danmark.
Posten sorterer pakkerne i Priorparken
BRØNDBY Post Danmark håndterer alle pakker til modtagere øst for Storebælt på Københavns Pakkecenter i Brøndby. Der løses også en række andre post-opgaver i Brøndby
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 16. juli 2014, 10:27:15

Af Kristoffer Madsen

Der er ekstra meget aktivitet i dagene før juleaften, men også resten af året har Post Danmarks medarbejdere travlt på Københavns Pakkecenter i Priorparken. Her håndteres cirka 100.000 pakker i døgnet til modtagere øst for Storebælt, fortæller Jakob Manori, der er chef for Pakkeproduktion Danmark hos Post Danmark.
– De sjove dage er de rigtig store dage, hvor vi presser maskineriet til det yderste, siger Jakob Manori.
Ud over af stå i spidsen for Post Danmarks pakkecenter i Brøndby er han også chef for søstercentret i Taulov ved Fredericia, hvor der håndteres pakker til modtagere vest for Storebælt.
I Københavns Pakkecenter arbejder cirka 300 medarbejdere med 20 forskellige nationaliteter. Der er gjort en særlig indsats for at få hørehæmmede ind på arbejdspladsen, hvor de er en naturlig del af medarbejderstyrken.
– Måden, som man driver virksomhed på, betyder også noget, og jeg lægger vægt på, at vi samtidig med at drive virksomhed også tager et socialt ansvar i forskellige sammenhænge, siger Jakob Manori.
Han fortæller, at der løbende er medarbejdere, som af forskellige årsager stopper hos Københavns Pakkecenter i Brøndby, men at der ikke er afskediget medarbejdere som konsekvens af finanskrisen.
– Vi prøver at få strategien for virksomheden til at gå op med medarbejdernes og samfundets interesser, siger Jakob Manori.

Automatisk sortering
Arbejdsdagen i Københavns Pakkecenter i Brøndby begynder, når den for de fleste andre er ved at være slut. Mange virksomheder har aftaler om at få hentet forsendelser, mens andre selv afleverer dem hos Post Danmark, som også privatpersoner gør det.
Uanset modellen for afhentning eller indlevering kommer alle pakker til modtagere i Østdanmark til pakkecentret i Priorparken, hvor de bliver sorteret i løbet af aftenen og natten. Målsætningen er, at alle pakker er videre i systemet mod de rette modtagere før klokken syv næste morgen, fortæller Jakob Manori.
– Vi har ikke plads til alle pakkerne i centret, så de bliver kørt videre ud i landet i løbet af natten, efterhånden som der er nok til at fylde en lastbil til eksempelvis Ringsted, siger han.
Pakkecentret på cirka 22.000 kvadratmeter er udstyret med sorteringsmaskiner, der sorterer pakkerne i 950 forskellige retninger, så det meste af pakningen af ruterne er udført, når pakkerne ankommer til de lokale distributionscentre.
Cirka 80 procent af pakkerne sorteres automatisk af et system, der fotograferer pakkerne fra forskellige retninger og analyserer fotografierne for adresser. De resterne pakkers adresser findes manuelt, fordi de måske har en stavefejl, er skrevet med en svært læselig håndskrift eller eksempelvis har et vejnavn, der ikke passer med postnummeret.

Lokal vækst
Efter sorteringen sendes pakkerne videre til det relevante distributionscenter hos Post Danmark. På den måde overdrages der pakker til eksempelvis Vestegnens Pakkedistribution, som også har hjemme i Priorparken. Her er chefen postmester Jess Friis.
– Vi har alt, hvad der hedder pakkedistribution her i nærområdet af Brøndby, fortæller han.
Vestegnens Pakkedistribution har oplevet vækst og overtaget flere lokalområder siden etableringen for nogle år siden. I dag står Vestegnens Pakkedistribution for aflevering af pakker til både virksomheder og privatpersoner med cirka 110 pakkebiler og 150 ansatte i områderne Albertslund, Ballerup, Brøndby, Brønshøj, Glostrup, Greve, Herlev, Ishøj, Karlslunde, Måløv, Rødovre, Skovlunde, Smørum, Vallensbæk, Vanløse og Værløse.
Jess Friis har været med siden etableringen af Vestegnens Pakkedistribution. På en normal arbejdsdag møder de første medarbejdere klokken seks om morgenen, og de sidste går hjem klokken fem om eftermiddagen, fortæller han.
– Når buddene møder ind, så har de cirka halvanden time, hvor de pakker bilerne og har forskellige andre gøremål. Og så er de faktisk ude med pakker resten af dagen, siger Jess Friis.

Flere pakker
Der bliver normalt ikke kørt ud med pakker i aftentimerne fra Vestegnens Pakkedistribution. Der er flere steder mulighed for at hente pakker i automatiske pakkebokse med døgnåbent, hvis modtagerne er forhindret i dagtimerne, fortæller Jess Friis.
– Så genbruger Post Danmark pakkebilerne om eftermiddagen og aftenen til at hente pakker hos erhvervskunder og til at tømme postkasser, siger han.
Mange af medarbejderne i Vestegnens Pakkedistribution kommer ifølge Jess Friis fra lokalområdet.
– Når vi søger medarbejdere – og det har vi gjort ofte, fordi vi har udvidet meget – så søger folk fra nær og fjern. Det tager vi som et godt tegn, og det er vi stolte af, siger han.
Mens Post Danmark oplever et fald i antallet af breve, er der vækst og forventninger om yderligere fremgang på pakkeområdet, hvor antallet af privatpakker eksempelvis vokser på grund af blandt andet stigende internethandel.
Ud over Københavns Pakkecenter og Vestegnens Pakkedistribution har Post Danmark i Priorparken også et distributionscenter med cirka 50 medarbejdere med ansvaret for at omdele breve til cirka 34.000 husstande i Brøndby og Glostrup.
Der er også en funktion, hvor erhvervskunder på hverdage kan indlevere større mængder post og en kørselsafdeling med cirka 200 medarbejdere. De tømmer postkasser, henter post hos erhvervskunder og transporterer breve og pakker til distributionscentrene i Østdanmark og breve og pakker til sortering og videre distribution i Vestdanmark.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER