Folketingspolitiker lyttede til støjen
bro_6.jpg
Beboerne omkring Vallensbæk Sø arrangerede i februar et borgermøde i samarbejde med Folkebladet. Siden da har beboerne forsøgt at få besøg af Transportminister Magnus Heunicke (S), men har endnu ikke været på besøg som minister. Foto: Flemming Schiller
Som Folkebladet tidligere har fortalt, frygter nogle af borgerne i Vallensbæk, at den nye jernbane vil skabe store støjgener. I sidste uge lyttede et medlem af Folketingets Transportudvalg med

Borgerne i Vallensbæk, der skal være naboer til den nye jernbane, frygter, de vil få problemer med støjen, når jernbanen mellem København og Rinsted skærer igennem området ved Vallensbæk Sø. Derfor har de holdt møder med Banedanmark, arrangeret offentlige høringer og flere gange inviteret Transportminister Magnus Heunicke (S) på besøg for at overbevise ham om, at der skal gøre noget ved den forventede øgede støj. Med indtil videre har Transportministeren takket nej til at besøge området.

I sidste uge fik beboerne imidlertid besøg af Mike Legarth, der er transportordfører for De Konservative, og han mener, beboerne i området har en sag:

– Jeg kan godt forstå, at den markante baggrundsstøj er meget generende for beboerne i området. Og støjen vil tage til, når den nye togbane bygges.

Over for Folkebladet slår Mike Legarth fast, at der bør gøres noget:

– Jeg vil forsøge, at overbevise ministeren og få et politisk flertal til at beslutte, at der skal etableres støjbekæmpelse på strækningen, samtidigt med at den nye togbane bygges.

 

Er som det skal være

I en mail til Folkebladet slår Transportminister Magnus Heunicke (S) fast, at han er meget godt orienteret om sagen, og at der er foretaget det nødvendige i sagen:  

– Den nye bane er under udførelse i overensstemmelse med, hvad der er politisk aftalt og efterfølgende vedtaget i Folketinget. Jeg har som transportordfører for Socialdemokraterne i tiden omkring forberedelsen af projektet arbejdet intenst med problemstillingerne og har derfor også deltaget i såvel borgermøder som besigtigelsesture langs den nye bane. Jeg er også meget bevidst om, at borgere i Vallensbæk er bekymrede for, hvad den nye jernbane mellem København og Ringsted kommer til at betyde for støjniveauet i området, der i forvejen er plaget af motorvejsstøj.

 

Rigtige beregninger

Igennem hele forløbet har beboerne i området hævdet, at det er upålidelige støjmålinger, der er brugt i arbejdet med at undersøge, om støjen er generende. Men Transportministeren fastholder over for Folkebladet, at alt er, som det skal være:

– Det er motorvejene, der i dag, og også i fremtiden, vil være den helt dominerende støjkilde.

1 kommentar om “Folketingspolitiker lyttede til støjen”

  1. K. Erlendsson siger:

    Hvad venter trafikministeren på?

    Hvis man kigger på Miljøstyrelsens kort over støj, ligger styrelsens egne målinger af støjen fra motorvejsudfletningen gennem bl.a. Vallensbæk Mose i blålille farve, altså mellem 70-75 db.

    Området med villabebyggelse i Rendsagerområdet op til motorvejen, hvor beboerne havde besøg af MF Mike Legarth forleden, er aftegnet med rødt – altså allerede over de tilladte støjgrænser .
    Så hvad venter trafikministeren på?

    Allerede nu er der al mulig grund til at gribe ind og sikre beboerne et liv uden overskredne støjgrænser langs landets største mortorvejsudfletning.

    At man så tror, at jernbanen ikke vil bidrage til at forhøje støjen i området, er ønsketænkning uden hold i virkeligheden.

    Det kan ikke være rigtigt, at en anlægslov skal tilsidesætte alle andre love, der er vedtaget for at sikre borgernes ve og vel og retssikkerhed.
    Man kan selvfølgelig fortsætte med at dele støjen op i kategorier, så man kommer ned under de magiske støjgrænser, der udløser støjsikring.
    Det er en kortsigtet løsning, der sikkert sparer på anlægskontoen, men i længden bliver det dyrt for samfundet, at man ikke har sat penge af til støjsikring af jernbanebroen i forbindelse med opførelsen.
    Det har aldrig været et spørgsmål om for eller imod jernbanen, men om at tage hensyn til de mange hundrede tusinde skatteborgere, der bor i området og som ikke har indflydelse på linjeføringen eller mængden af godstog, som banen i fremtiden skal servicere.
    K. Erlendsson
    medl af bestyrelsen i ejerlauget Rendsagerparken
    Vallensbæk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top