Fredag 20. oktober 2017
En ny undersøgelse har vist, at der er sammenhæng mellem trivsel for personalet og kvaliteten af mad. Foto: Glostrup Hospital
Trivsel giver bedre mad
Længere tids fokus på trivsel, effektivitet og madspild har placeret køkkenet på Glostrup Hospital blandt de bedste og billigste køkkener i Region Hovedstaden
Skrevet af Mads Louis Orry - 26. november 2014, 11:51:25

En undersøgelse udarbejdet af revisionsfirmaet BDO fra juni i år viser, at Glostrup Hospitals køkken er blandt de billigste hospitalskøkkener i Region Hovedstaden.

Nu viser en ny tilfredshedsundersøgelse fra Region Hovedstaden, at god mad kan hænge sammen med billig produktion. Glostrup Hospitals mad er nemlig i top tre. Tilfredshedsundersøgelsen viser, at 90,3 % af de adspurgte patienter scorer maden ”god” eller ”virkelig god”.

De gode resultater er opnået gennem de sidste fem års målrettede arbejde med lederudvikling, løbende forbedringer i produktivitet og kvalitet samt medarbejdertrivsel, der ligger væsentligt over gennemsnittet for regionen:

– Vi tror på, at glade medarbejdere er mere effektive og laver bedre mad. Derfor har vi stort fokus på medarbejdernes trivsel og arbejdsmiljø. Og så høster vi frugterne af medarbejdernes høje anciennitet, når vi sætter nye initiativer i søen, siger Helle Hansen, køkkenleder på Glostrup Hospital.

 

Fra spild til gevinst

Hver morgen mødes køkkenets medarbejdere til et tavlemøde, hvor de følger op på gårsdagens arbejde. Fokus er på forbedring af produktionsprocessen og patienternes måltidsoplevelse, som det har været gennem de sidste fem år:

– Vi havde et ønske om at effektivisere vores processer og gøre patienternes oplevelse af maden bedre. Derfor begyndte vi at analysere patienternes adfærd omkring maden. Hvad blev spist? Hvad blev ikke spist og hvorfor?, siger Helle Hansen.

 

Væk fra menuen

Helle Hansen fortæller også, hvordan køkkenet har taget mad af menuen, efter personalet fandt ud af, at patienterne ikke spiste det og har derved reduceret madspildet. Samtidig har de tilpasset mængden og sortimentet af skiveskåret pålæg, så det passer med patienternes smag og efterspørgsel.

 

Præsentabelt

Adfærdsanalyserne har desuden vist, at det er vigtigt for patienterne, hvordan maden præsenteres. Derfor blev der kigget på, hvad man kunne gøre for at løfte anretningerne. Resultatet blev, at medarbejderne løbende skulle frigive tid til at være måltidsværter. Opgaven består i at anrette maden for patienterne, så den ser lækker og appetitlig ud. Samtidig analyserer måltidsværterne fra køkkenet patienternes madvaner og anvender resultaterne i menuplanlægningen. Medarbejderne bringer også deres viden med til næste morgens tavlemøde, hvor medarbejderne trækker på deres faglige kompetencer og erfaring i produktionsplanlægningen.

Det målrettede arbejde har resulteret i en reduktion af råkostmængderne på cirka 30 procent, flutes til suppe på cirka 25 procent og hårdkogte æg med 50 procent. Dette ville ellers have været spild.

 

Arbejder videre

Køkkenet og de øvrige serviceafdelinger på Glostrup Hospital vil i fremtiden fortsætte arbejdet med holdningsbaseret ledelse og medarbejderinddragelse med henblik på fortsat forbedring af kvalitet og produktivitet:

– Vi er meget stolte af positive resultater fra de eksterne undersøgelser, som viser, at vores arbejde med leder- og medarbejderudvikling ikke bare skaber høj produktivitet, men også et godt arbejdsmiljø, høj trivsel og god kvalitet ude hos patienterne, konstaterer drifts- og projektchef Morten Christiansson.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER