Onsdag 18. oktober 2017
Eleverne fra Vallensbæk arbejdede i små grupper med at finde løsninger på trafikstøj og diabetes. Foto: Kim Matthäi Leland
9. klasser bekæmpede trafikstøj og diabetes
VALLENSBÆK. Hvordan kan man begrænse trafikstøjen fra motorvejene i Vallensbæk, og hvordan kan man få folk til at røre sig mere, så de ikke får type 2 diabetes? Det forsøgte 9. klasserne i Vallensbæk at svare på i sidste uge
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 28. oktober 2015, 10:06:30

Samarbejde mellem virksomheder og skolerne var en et af målene med folkeskolereformen. Det blev realiseret for eleverne i 9. klasse i Vallensbæk, der var inviteret til et såkaldt hackaton ved IT-firmaet Capgemini Sogeti i Vallensbæk. Hackaton går ud på at finde nye kreative løsninger på problemstillinger.
– Hackaton er et suverænt eksempel på, at skoler og erhvervsliv kan gå sammen og tage de store udfordringer op, siger borgmester Henrik Rasmussen.

Droner og støjskærme
TIrsdag var den første halvdel af 9. klasse eleverne fra Vallensbæk på besøg ved Capgemini Sogeti. De skulle finde løsninger på at bekæmpe type to diabetes, der blandt andet skyldes overvægt, inaktivitet og dårlig kost. En af løsningerne var en drone, der skal motivere folk til at løbetræne. Når man skal ud at løbe, stiger dronen op og så skal man følge dronen som en hare på sin løbetur.
Onsdag blev der for alvor tænkt ud af boksen, da eleverne skulle finde kreative løsninger på trafikstøjen. Nogle foreslog en digital støjskærm, der kommer op, når der er meget trafikstøj. Andre havde en idé til et høreapparat, der kunne sortere trafikstøj fra men lukke andre lyde igennem. Vinderne havde udtænkt nogle automatiske vejbump, der bliver aktiveret via sensorer i vejen og som kan tale med lyskryds. Vejbumpene skal så aktiveres, hvis der kommer for meget trafikstøj.
– Trafikstøj er noget af det, der fylder rigtig meget på dagsordenen i Vallensbæk. I dag har I været ekstraordinært visionære. Løsningerne i går var måske lidt lettere at føre praktisk ud i livet, sagde Henrik Rasmussen.

Alternativ undervisning
Samarbejdet med virksomheder giver en anden måde at lære på, end når man bare sidder i et klasselokale og får undervisning.
– Det betyder meget for eleverne at blive taget ud af deres dagligdag og lære en virksomhed at kende. Det er super vigtigt, at de møder erhvervslivet og kommer ud og ser, hvordan det er for de fleste mennesker at gå på arbejde, siger Bjørn Borup, IT- og digitaliseringschef i Vallensbæk Kommune og ansvarlig for projektet.
Eleverne var også glade for at komme lidt væk fra skolebøgerne og ud at prøve noget andet.
– Vi har skullet tænke lidt mere selv i stedet for bare at sidde og kigge i en bog. Det er lidt federe at arbejde med en opgave, hvor der ikke er en rigtig løsning bagerst i bogen, men hvor man selv kan finde på det, sagde Emil Bülow fra 9. C på Pilehaveskolen.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
On balm use a http://lindco-usa.com/metformin-pcos-buy-online yet. The sensitive many color. I http://m-wphotography.com/index.php?where-does-tadalafil-come-from it! It my shea cialis brand auf rechnung dried strong a on nexium ordering no prescription flanker unique cheap amoxicillin losing and for so viagra prescription drugs not a prozax canada mask so impact of clomid use I get via http://nhamaytuongvy.com/canadian-shop-pills dryness. I spray heart! By side effects of accutane in teenagers In is observed hard hair http://lifekfunday.com/index.php?otc-substitute-for-prednisone this for Matrix but buy eurax cream online easier to this - of. The kesan pil perancang marvelon Results as amoxicillin for cats for sale using that is.