Unge lærte om demokrati
demokrati1.jpg
Clara Schlägerberger, Sarah-Alberte Bennetzen og Johannah Beltzer-Smith fra Skovvangskolen var nogle af de elever, der lærte om demokrati på ungdomsskolen. Foto: Jesper Ernst Henriksen
GLOSTRUP. I sidste uge lærte de unge i Glostrup om demokrati på Ungdomsskolen

Demokra-hva-for-noget kaldte ungdomsskolen deres projekt, hvor 8. og 9. klasserne fra tre afdelinger af Glostrup Skole var på ungdomsskolen for at lære om demokrati.
Kurset var delt op i to dele. En del med rent faglig undervisning i, hvad et demokrati er og hvordan det fungerer. Derefter en del med fokus på medborgerskab. Her talte eleverne for eksempel om, hvordan de selv kan være med til at påvirke den verden, de lever i.
– Det kan for eksempel være donationer. Selvom man bare giver små beløb, så kan det godt gøre en forskel, hvis der er mange, der giver, siger Clara Schlägerberger, der går i 9. klasse på Skovvangskolen.

Debat og grupper
Undervisningen på ungdomsskolen var tilrettelagt af Ungdomsbyen, der tidligere var en hel lille by i Rødovre, hvor eleverne kunne komme ind og lære om samfundet.
I dag er det blevet til en kursusvirksomhed, der kommer ud til skolerne og laver kurser.
Ofte med et lidt andet indhold end den normale undervisning.
– En af opgaverne var, at de stod i en rundkreds og skulle kaste en rød bold rundt. Så tog de tid på, hvor lang tid det tog, før den havde været rundt til alle.
Derefter skulle de udtænke, hvordan de kunne gøre det hurtigere, hele øvelsen gik ud på at samarbejde og få de bedste ideer, siger Jannie Bentzen, der er ungdomsskolesekretær og var med under projektet.
– Normalt sidder vi og læser nogle tekster, nede på ungdomsskolen havde vi mere selv indflydelse på undervisningen. Man blev mere involveret. Det er lidt sjovere end at sidde stille i klassen, siger Sarah-Alberte Bennetzen, der også går på Skovvangskolen.

Medborgerskab
En stor del af projektet var at lære eleverne om medborgerskab. Demokrati handler nemlig ikke kun om at stemme til valgene. Det handler også om selv at gøre noget. Man kan for eksempel selv være med til at bekæmpe global opvarmning, ved at huske at slukke lyset, når man forlader et lokale, eller spare på vandet, når man sæber hænderne ind.
– Der er mere bag demokratiet. Folk har mere indflydelse, men man tror. Vi lærte også, hvad vi selv kan gøre ved det, for eksempel sende læserbreve og demonstrere, siger Sarah-Alberte Bennetzen.
– Man kan også dele ting på Facebook, så et budskab kommer ud til mange mennesker, siger Johannah Beltzer-Smith.
De tre piger fra Skovvangskolen går i 9. klasse på en medie og kommunikationslinje, og har derigennem også arbejdet en del med demokrati. De arbejder lige nu på et læserbrev om deres skolegang, hvor der er meget plads til forbedringer. Det kan forhåbentlig snart læses i Folkebladets spalter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top