Mandag 23. oktober 2017
Selv helt små børn får noget ud af det, når dagplejerne i Brøndby har fokus på dialogisk læsning. Foto: Dagplejen i Brøndby
Børn læser sig til læring
BRØNDBY. I Brøndby har dagplejerne fokus på at læse sammen med børnene, for dialogisk læsning styrker børnene på mange måder
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 18. december 2015, 09:05:44

Når du har læst denne artikel, skal du lægge avisen væk. Især hvis du har børn, også selvom de er helt små.
I stedet skal du finde en bog frem og læse den med dit barn. Og du skal gerne læse den et par gange. Så I rigtig kommer ind i historien.
Imens skal I tale om det, I læser. Ser I for eksempel en seng, så skal I tale om at sove, ligesom I skal tale om, at man sover i nutid, sov i datid og vil sove i fremtid. Og så skal I røre ved den seng, I sover i.
At læse på denne måde hedder dialogisk læsning, fordi det ud over at læse også har fokus på dialogen i forbindelse med læsningen.

Selv små lærer noget
Denne tankegang har dagplejerne i Brøndby i den grad taget til sig igennem et projekt, hvor de nu i cirka et år har haft særlig fokus på at læse med børnene flere gange i løbet af ugen, også de helt små.
Gyrite Johansen er leder af dagplejen i Brøndby, og hun er slet ikke i tvivl om, at det at læse sammen på denne dialogiske måde er godt for børnene:
– Selv små børn på omkring et år kan få noget ud af det. Når dagplerne har læst en bestemt bog med børnene, oplever de efterfølgende, at børnene referer til handlingen i andre situationer og leger lege om handlingen.

Vigtigt med fokus
Centralt i metoden er, at dagplejen i Brøndby har udvalgt 15 bøger, som dagplejerne kender godt på forhånd, og der er lavet små kasser med ting fra bogens handling til hver bog. Disse bøger læser de så med børnene, mens de taler om det, der står i bøgerne. Er der for eksempel en løve med i en bog, så bliver der talt om løven, og hvad den siger og der tages en løve frem fra den kasse, der hører sammen med bogen.
Selvom det lyder logisk og oplagt, understreger Gyrite Johansen, at det er vigtigt at sætte fokus på det alligevel:
– Vi ved, at sådan en metode styrker børnene på mange måder. Det øger naturligvis deres kendskab til bestemte ord og begreber, men det styrker samtidig deres sociale kompetencer, fordi de er nødt til at vente på hinanden og give plads til hinanden.

Har lyst til at være med
Det er meningen, at dagplejerne skal gennemføre den dialogiske læsning med børnene tre gange om ugen. Men der er ingen børn, der bliver tvunget til at være med, fortæller Gyrite Johansen:
– Dagplejerne skaber en ramme, hvor børene kan være med. Det er vigtigt, de skaber en stemning, så børnene har lyst til at være med. Det kan godt være, at nogle at børnene ikke har lyst til at være med fra starten og sætter sig lidt på afstand, men i det lange løb har de lyst til at være med.

Skaber muligheder
At have fokus på børns sproglige udvikling så tidligt kan virke voldsomt. Men Gyrite Johansen mener, at den dialogiske læsning harmonerer godt med holdningen i Brøndby Kommune:
– Vi har i Brøndby Kommune generelt set stærk fokus på børnenes sproglige udvikling, for forskningen fortæller os, at den der klarer sig godt. Så det vil vi gerne understøtte.

Hjælper dagplejerne
Når man er dagplejer, er der i en normal hverdag mange ting at holde styr på og for at bibeholde fokus på læsningen, er der lavet nogle redskaber, som gerne skulle hjælpe de enkelte dagplejere, fortæller Gyrite Johansen:
– Vi har lavet en værktøjskasse, der for eksempel indeholder en liste over de 15 bøger, vi arbejder med. Desuden har vi samlet de ting sammen, der skal bruges til hver bog under læsningen og har kommet dem i en kuffert eller en kasse, så dagplejerne har det, når de skal bruge sammen med børnene, og så har vi lavet en manual, som klart og tydeligt beskriver, hvad dagplejerne skal gøre.

Dagplejen i Brøndby Kommune havde allerede fokus på læsningen, da man gik ind i et samarbejde med Mary Fonden om brugen af den metode, der hedder Læseleg.
I følge dagplejens faglige standard for dialogisk læsning er målet: Ved anvendelse af dialogisk læsning, skal vi kunne følge, at barnet tilegner sig sproglige færdigheder, sociale handlekompetencer og læringshandlekompetencer.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER