Der mangler stadig buslinje på Gl. Køge Landevej i Brøndby Strand
Gruppen for genetablering af bus på Gl. Køge Landevej har hørt på mange bortforklaringer om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at forlænge en eksisterende busforbindelse fra Brøndby Strand Station videre ad Gl. Køge Landevej til Frihedens Station. Især det økonomiske tovtrækkeri med Hvidovre Kommune om sølle 200.000 kr. virker helt grotesk, når vi […]

Gruppen for genetablering af bus på Gl. Køge Landevej har hørt på mange bortforklaringer om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at forlænge en eksisterende busforbindelse fra Brøndby Strand Station videre ad Gl. Køge Landevej til Frihedens Station.
Især det økonomiske tovtrækkeri med Hvidovre Kommune om sølle 200.000 kr. virker helt grotesk, når vi samtidig kan læse, at det er foreslået at give 890.000 kr. til vandfontæner og bænke på Nygårds Plads. Det er mange penge til de få, der vil benytte bænke og fontæner, set i forhold til de 25.000 buspassagerer, der skønnes at bruge bussen.
Iflg. Berlingske 5. september 2015 har kommunen brugt 600.000 kr. til Filmfonden, hvor borgmester Ib Terp blankt indrømmer, at kommunen ikke har fået noget ud af pengene.
Kommunens evne til at betale Movia 700.000 kr. kan ikke være problemet, men politikernes vilje til at yde service til borgerne i udkanstbrøndby øst for Brøndbyvester Boulevard mangler.
I flere af kommunalpolitikernes valgprogrammer stod der, at de arbejdede for bedre kollektiv trafik og bedre cykelstier. Især i Vagn Kjær Hansens (SF-program) stod bedre kollektiv trafik øverst med rødt. Vagn Kjær Hansen og borgmester Ib Terp har i tidligere avisartikler, samt ved personlige mødesamtaler med os, udtrykt, at busbetjeningen af den østlige del af Gl. Køge Landevej har højeste prioritet.
Vi ser frem til, at der snarest sker noget.

Svar
Vagn Kjær-Hansen (SF), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Brøndby

Ja, der mangler en bus langs den østlige del af Køgevej i Brøndby Strand. Det ærgrer mig meget, at der ikke er fundet en løsning. Vi har prøvet flere forskellige modeller, men ingen af dem har været gode nok. Og jeg kender desværre ikke til andre forslag, vi kan prøve.
Forlængelsen af linje 13 til Friheden faldt af flere grunde. Først og fremmest fordi forlængelsen ad Køgevej ville forringe busbetjeningen på resten af ruten. Linje 13 har rigtig mange passagerer i etageboligerne i Brøndby Strand, og det ville være skørt at skræmme nogen af dem væk fra bussen.
Dernæst ville Hvidovre kun gå med, hvis Brøndby betalte en del af deres udgift. Sat på spidsen opfatter jeg det forslag som afpresning fra Hvidovres side. I alle andre tilfælde følger kommunerne den faste fordelingsnøgle for udgifter til busruter, og det ville blive et kæmpe slagsmål, hvis enhver busrute skulle forhandles i forhold til, hvad hver enkelt kommune selv synes, de skal betale.
Endelig er kommunen naturligvis nødt til at se på økonomien. 700.000 kr hvert år er trods alt en del penge. Fordelt på 25.000 ture er det næsten 30 kr. pr. tur , og det er dyrere end de fleste busruter. Vi droppede også Filmfonden, da det viste sig, at den ikke gav jobs i Brøndby. I 2017 skal vi spare 1%, har Folketinget lige vedtaget. Det bliver ikke let.
Der er beboere i området, som har 800 meter til nærmeste offentlige transport. Det synes jeg er for meget, og derfor håber jeg, at der kommer en løsning. Men jeg vil være ærlig og sige, at jeg lige nu ikke kan se, hvorfra den løsning skulle komme.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top