Søndag 22. oktober 2017
NCC’s asfalt fabrik i Glostrup havde i sidste uge besøg af politikere og Gate 21. Foto: Jesper Ernst Henriksen
Forsøg bekæmper trafikstøj
HELE OMRÅDET. Trafikstøjen stiger, og kommunerne på Vestegnen er særligt hårdt ramt. Derfor deltager Brøndby og Vallensbæk i et forsøg, der skal reducere trafikstøjen
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 27. januar 2016, 09:04:17

Vestegnen er hårdt plaget af trafikstøj. Derfor har syv kommuner, blandt andet Brøndby og Vallensbæk, sammen med organisationen Gate 21 iværksat et forprojekt som skal føre til etableringen af et såkaldt Living Lab for Urban Støjbekæmpelse.
I laboratoriet skal en række forskellige teknologier til støjreduktion testes og vises i en 1:1 skala. Dette kunne eksempelvis være den nyeste version af støjreducerenede asfalt, nye typer af støjskærme eller spændende støjmålemetoder.
Det vil give også kommunale embedsmænd og politikere mulighed for at se teknologierne i virkeligheden og få valideret deres effekt.
– Når de kommer ud og ser løsninger til støjreduktion demonstreret, bliver det nemmere at vælge den rigtige løsning, siger Jacob Lundgaard, Afdelingschef for Living Labs ved Gate 21.
En af de virksomheder, der blandt andet laver støjreducerende asfalt er NCC, der har en asfaltfabrik liggende i Ejby. Fabrikken fik mandag i sidste uge besøg af Gate 21 og Vestegnens Trafikforum, der er en gruppe politikere fra Vestegnen, der har fokus trafik.
Gate 21 og kommunerne bag arbejder tæt sammen med politikerne med det formål at sætte fokus på problemstillingen helt inde på Christiansborg. Der er utrolig lidt fokus på støjforurening i det politiske landskab, når man tænker på at støjforurening er udnævnt som EU´s anden største miljøproblem”, udtaler Morten Bødskov, Formand for Folketingets Erhvervs-, vækst- og eksportudvalg.

To forskellige kasser
Der har faktisk eksisteret støjdæmpende asfalt i en del år. Når det ikke er mere udbredt skyldes det to ting.
Dels er der en del tradition i branchen, man holder fast i den type asfalt, som man kender.
Dels er den støjdæmpende asfalt stadig noget dyrere end standard asfalt både at anlægge og derudover holder det i kortere tid, oplyser Martin Manthorpe strategidirektør i NCC Danmark.
– Kommunerne vælger ofte den billigste løsning, når de skal have lagt ny asfalt. Støjreduktion er lidt dyrere, men støjen har nogle negative sundhedsmæssige konsekvenser, siger han.
Han mener, at havde man regnet de sundhedsmæssige konsekvenser med, så ville det være mere fordelagtigt at bruge støreducerende asfalt.
– Problemet er, at den kommunale medarbejder sidder med en kasse, og sundhedsudgifterne bliver taget af en anden kasse, siger han.
En løsning kan være at ændre i den måde, man udbyder opgaver i kommunerne.
– I dag finder kommunerne ud af, hvilken løsning de gerne vil have, og så udbyder de den. Dem, der kan løse opgaven billigst, får opgaven. Hvis man i stedet udbyder problemet og budgettet, kan dem med den bedste løsning få opgaven, siger han.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER