Fredag 20. oktober 2017
Først i 2022 vil der se sådan her ud ved Holbækmotorvejen i Brøndby. Foto: Hovedstadens Letbane
Letbanen åbner først i 2022
HELE OMRÅDET. Letbanen var egentlig planlagt til at åbne i 2021, men det bliver først i 2022, da omlægningen af ledninger først kan starte i 2017
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 6. januar 2016, 09:24:07

Det bliver sandsynligvis ikke som forventet i 2021, at man kan tage den første tur i letbanen fra Ishøj til Lyngby. Det blev borgmestrene i kommunerne, som letbanen kommer til at køre igennem, orienteret om på et møde før jul.
– Der er ærgerligt, at forarbejderne kommer til at tage længere tid. Vi håber, at man kan indhente noget af det forsømte ved at planlægge arbejdet bedre senere. Mange store motorvejsprojekter lige for tiden bliver hurtigere færdige end planlagt, det kan man håbe også sker for letbanen. Det er ikke første gang, at store projekter bliver forsinkede, men vi gør hvad vi kan for at hente det, siger borgmester i Glostrup John Engelhardt.

Ledningsomlægninger
Forsinkelsen skyldes, at forsyningsselskaberne først vil gå i gang med at omlægge deres ledninger, når licitationsresultatet for letbanen er på plads. Det vil sige, når den endelige entreprenør er fundet. Først da kendes den endelige pris, og ejerne, der er kommunerne og staten, skal godkende licitationsresultatet.
– Hvis det kommer til at koste 5 mia. i stedet for 3 mia. at anlægge letbanen, så er der nogen, der lige skal tænke sig om, siger Leif Meyer Olsen, formand for Glostrup Forsyning og næstformand i Miljø- og Teknikudvalget i Glostrup.
For Glostrup Forsyning vil omlægningen af ledningerne koste omkring 110 millioner kroner. Alle ledningsomlægninger i hele projektet kommer til at koste omkring en milliard kroner. Det er brugerne, der skal betale for omlægningen af ledningerne. Det betyder store stigninger i vandprisen i for eksempel Vallensbæk. Forsyningsselskaberne betaler ikke for at have deres ledninger liggende i vejene. Til gengæld skal de selv betale, hvis det bliver nødvendigt at flytte ledningerne.

Særlig forsinkelse
Ifølge John Engelhardt kunne man ikke have forudset, at ledningsomlægningerne ville skabe denne forsinkelse.
– Det er ikke set før, at forsyningsselskaberne spænder ben på denne måde. Det er ganske nyt og lidt underligt, siger han.
Glostrup Forsyning er et af de selskaber, der venter med at omlægge ledninger, til licitationen er afsluttet. Her sidder John Engelhardt selv i bestyrelsen.
– Man er nødt til at følge trop, når alle andre gør det, siger han.
Formanden for Glostrup Forsyning, Leif Meyer Olsen, mener, at det giver god mening økonomisk at vente med ledningsomlægningerne.
– Det kan jo være, at den endelige entreprenør finder en bedre og billigere linjeføring, der ligger 20 meter fra den, vi regner med lige nu. Vi så det med ændringerne omkring Ringvejskrydset, hvor det bedre kunne betale sig, at letbanen ligger i midten af vejen. Sådan en ændring kan betyde, at vi ikke behøver at omlægge vores ledninger. Det er selvfølgelig ikke en entreprenør, der skal bestemme, hvor letbanen skal ligge. Men de kan komme med gode forslag, siger han.
I Glostrup er der store udviklingsplaner i forbindelse med letbanen. De fortsætter på trods af det lille tilbageskridt.
– Vi fortsætter ufortrødent, siger John Engelhardt.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER