Penge kunne bruges bedre
HELE OMRÅDET. Projektet Tæt på læringseffekten skal løfte kompetenceniveauet hos lærerne og eleverne. Lærernes formænd ærgrer sig over, at pengene ikke også går til tid til lærernes deltagelse i projektet

De tre formænd for lærerne i Vallensbæk, Glostrup og Brøndby har sat kaffe over.
Selvom vi er enige om, at det nok kan klares over en enkel kop, så når kopperne at blive fyldt en ekstra gang.
De sidste par år har der været stor fokus på lærerne. De har nemlig spillet en central rolle i den forandring, der er blevet rullet ud over landets folkeskoler i form af folkeskolereformen og en ændring af deres arbejdsforhold.
Og nu skal lærerne i de tre kommuner i Folkebladets område tage en tørn mere.
For det fælles projekt, Tæt på læringseffekten, som de tre kommuner i fælleskab har fået penge til, skal på kort formel hjælpe lærerne til et kompetenceløft og dermed ruste dem til øget samarbejde og blik for den enkelte elevs læring.
– Det er jo ærgerligt, at pengene går til de steder, hvor lærerne skal efteruddannes. Dermed er det jo særligt uddannelsesinstitutionerne, der nyder godt af denne tildeling mens det for lærerne er en ekstraopgave her i startfasen, siger Klavs Nielsen.
Han er formand for Lærerforeningen i Vallensbæk, og ligesom kollegerne i Brøndby og Glostrup glæder det ham, at der kommer fokus på lærernes kompetencer. Men han ærgrer sig også over den måde, donationen er skruet sammen.
Det kunne godt være grebet anderledes an, mener Klavs Nielsen:
– Der findes andre projekter, hvor kommunerne går ind og medfinansierer fra begyndelsen. Så kunne man fra starten have tænkt sådan noget som vikarer ind.

Positiv sparring
Et vigtigt punkt i Tæt på læringseffekten er, at lærerne i højere grad skal arbejde sammen i teams centreret omkring årgange og fag. Så den faglige sparring bliver bedre. Noget der ifølge Niels Damløv, formand for lærerforeningen i Brøndby, faktisk er ved at ske:
– Arbejdet i teams er noget af det positive, der er sket. Ved at sparre med kolleger styrker vi vore kompetencer.
Niels Damløv mener også, at det skaber et pres på vikarsituationen, at så mage lærere skal af sted på uddannelse igennem den treårige periode. Men i Brøndby har man netop ansat et mindre antal lærere, der skal være med til at imødegå denne udfordring:
– Der er lige blevet ansat fire lærere, der er i jobrotation. De kan være med til at dække det behov, der er.

Ikke en spareøvelse
Et element i projektet er Meebook, der er en digital læringsplatform, hvor lærerne blandt andet kan lægge undervisningsforløb op, så de kan inspirere hinanden.
Selvom digitale hjælpemidler kan være godt, mener Lene Jensen, formand for lærerforeningen i Glostrup, man skal passe på med at stirre sig blind på dette arbejdsredskab:
– Man skal være opmærksom på, at det at gøre noget digitalt, ikke skal blive en spareøvelse. Der kan fra politisk side godt være en tendens til at tænke, at når bare man medtænker det digitale, så bliver det både bedre og billigere samtidig. Sådan funger det bare ikke, da man som lærer er nødt til at tilpasse de digitale materialer til netop de elever man har i klassen.
Her må man huske på, mener Lene Jensen, et centralt spørgsmål:
– Det afgørende er, om det vil lette lærerne i deres forberedelse, så den kan blive mere kvalificeret, og så eleverne får det faglige løft, som folkeskolereformen lægger op til.

Bakker op
Det er kun gået et halvt skoleår, siden projektet gik i gang. Derfor mener de tre lærerformænd også, man skal være varsom med at vende tommelfingeren op eller ned allerede. Og indtil videre er lærerne positive, fortæller Niels Damløv:
– Indtil videre er vi positive. Men vi får se, hvordan det forløber fremover. Vi håber da, det på længere sigt kan hjælpe.
Også Klavs er i udgangspunktet positiv. Men man skal også være realistisk og ikke stirre sig blind på et enkelt element i læringen, mener han:
– Jeg tænker: hvis man nu skruer tiden fem år tilbage og sætter det samme fokus på faglighed, kunne man så have løftet det på samme måde, som det er intentionen i dette projektet? Ja, det kunne man godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top