Mandag 23. oktober 2017
Badminton er en del af skoledagen på Brøndbyøster Skole. Foto: Brøndby Kommune
Succes med bevægelse i Brøndby
BRØNDBY. På Brøndbyøster Skole har de et godt bud på, hvordan skolereformens krav om bevægelse og inddragelse af foreninger kan løses
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 13. januar 2016, 09:06:20

De danser sig gennem biologiens mysterier. De får besøg af Brøndby Badmintonklub den ene uge, Østern Boldklub den næste, der bliver lavet performanceprojekter med Musikskolen og Ungdomsskolen, for ikke at glemme det daglige bevægelsesbånd, hvor eleverne hver dag er fysisk aktive i en halv time i deres frokostpause.
Brøndbyøster Skole har med sine 860 børn og 130 ansatte altid haft fokus på bevægelse. Men selvom skolerne i Brøndby gennem mange år har haft fokus på idrætsfaget og haft tæt samarbejde med kommunens idrætskonsulenter, så medgiver viceskoleleder Torben Schou Malmros, at skolen alligevel er en helt anden at besøge i dag end før skolereformen.
Motion hver dag
– Der er sket en stor forandring på skolen, og vi er lykkes rigtig godt med at få indarbejdet bevægelse i skoledagen. Blandt andet har vi indført en timelang pause midt på dagen, hvor børnene spiser og har en halv times fysisk aktivitet med enten pædagoger eller lærere som en del af den såkaldte understøttende undervisning. Udover at børnene her får brugt noget energi, og får ny energi til resten af skoledagen, så bruger vi den lange pause til at holde faglige møder mellem lærere og pædagoger. I dag arbejder vi meget mere i teams og med den nye skoledag kan det være svært at samle lærere og pædagoger, det har vi løst med vores pause midt på dagen, forklarer Torben Schou Malmros. Udover det daglige bevægelsesbånd kommer også bevægelsen i de enkelte fag, som lærerne selv planlægger.

Foreninger kigger forbi
Også udfordringen med, at man som skole skal inddrage det lokale foreningsliv er lykkes på Brøndbyøster Skole. Flere foreninger har selv taget kontakt til skolen, således at børnene kan blive introduceret til fx dans, fodbold og badminton af folk med de helt rette kompetencer.
– Vi har været meget åbne i forhold at samarbejde med lokale foreninger og vores lærere har været gode til at indgå i samarbejdet – og det giver både os og børnene noget at møde folk, der har en hel specifik viden på et særligt felt. Lige nu taler vi fx med den lokale golfklub og håber også, det kan munde ud i et samarbejde med dem, fortæller viceskolelederen og slår fast, at skolen gerne vil være centrum for lokalområdet i Brøndbyøster. Det ser ud til at lykkes.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER