Onsdag 23. august 2017
Eleverne i 4 C på Søndervang Skolen og deres lærer Beata Chipalu deltager i denne uge i Sex og Samfunds kampagne, der har fokus på sociale medier. Foto: Heiner Lützen Ank
Sociale medier er også forældrenes ansvar
GLOSTRUP. I denne uge finder Sex og Samfunds undervisningskampagne, uge Sex, sted. En kampagnen der sætter fokus på sociale medier. 4 C fra Søndervang Skolen er med
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 10. februar 2016, 09:44:58

– Hvem ville I fortælle det til, hvis I oplevede noget ubehageligt for eksempel på Instagram? Beata Chipalu kigger ud over eleverne i 4 C på Søndervang Skolen. Det har lige ringet ind fra spisefrikvarteret. 14-15 elever sidder spredt rundt i klassen. På tavlen bag Beata Chipalu står sociale medier skrevet med tydelige bogstaver, og små kasser med ord som beskeder, venner og Snapchat står i ring rundt om ordet midt på tavlen.
Det er den første dag i uge seks, og dermed den første dag i den kampagne fra Sex og Samfund, uge Sex, der hvert år finder sted i netop denne uge. I år sætter kampagnen fokus på sociale medier og den mobning, mange børn og unge oplever, når de bruger tjenester som Facebook, Instagram og Snapchat.
Beata Chipalu er lærer i 4 C, og hun mener, det er en god ide, at deltage i kampagnen:
– Vi skal arbejde med sociale medier, da jeg oplever, at mange allerede i 4. klasse anvender de forskellige platforme som for eksempel Snapchat, Instagram og Facebook.
Derfor er det vigtigt, at vi allerede fra en tidlig alder taler om, hvordan man færdes på disse platforme, og hvordan man er en god kammerat, også på de sociale medier.
Og Beata Chipalu er ikke i tvivl om, at det er vigtigt at få sat ord på den virkelighed de unge bevæger sig ud i, når de gør brug af de forskellige sociale medier:
– Jeg taler jævnligt med dem omkring deres færden på nettet, men her i Uge 6 har vi særligt fokus på dilemmaspil og små kortfilm, hvor vi i fællesskab skal diskutere de problematikker, som de kan støde på undervejs på nettet – alt dette for at forebygge mobning og mistrivsel på de sociale medier.

Spørg til Instagram
– Der var engang en dreng, der begyndte at skrive ubehagelige ting til mig. Der bliver lyttet i stilhed til Frejas ord. Ingen fniser eller kommer med kække bemærkninger.
– Så er det altså vigtigt, at man siger det til en voksen, siger Beata Chipalu til eleverne, og fortsætter:
– Den er en god ide, at man kun følger nogen, man kender, eller nogen, der er kendte. Så er det ikke så farligt.
Og spørger man Sex og Samfund, så er en vigtig pointe i årets kampagne, at forældrene skal tage ansvar i forhold til børnenes færden på sociale medier.
Således siger Marianne Lomholt, national chef i Sex & Samfund:
– Vi opfordrer forældre til at tale med deres barn om livet på Instagram, Snapchat og de andre sociale medier. Spørg for eksempel: hvad sker der på Instagram i øjeblikket? lige så tit som hvordan er det gået i klubben i dag?. Tal om, hvordan man skriver til andre, hvilke billeder man deler, og hvordan man beskytter sit privatliv.
Det kan nemlig ifølge Marianne Lomholt vente børnene nogle ubehagelige oplevelser på sociale medier:
– Når børn får ubehagelige og anonyme beskeder, når kammeraterne skriver HATE på de billeder, som de lægger op, eller de bliver slettet som ven af klassekammeraterne, så rammer det ekstra hårdt, fordi uvisheden er så stor på sociale medier: Hvem er afsender på beskeden, hvor mange har set den, hvor mange er enige, kommer der mere.
At forældrene har et stort ansvar for, hvordan børnene har det på sociale medier, mener Beata Chipalu, lærer for 4 C på Søndervang Skolen også:
– Hvis jeg fik kendskab til, at en af eleverne havde oplevet noget ubehageligt, så ville jeg nok tale med forældrene. For det er vigtigt, de hjælper til.

Sex og Samfunds gode råd:
• Tal med dit barn om, hvordan man skriver til andre, hvordan man kommenterer andres opdateringer, og hvordan det er nemmere at misforstå hinanden i en besked, end hvis man stod over for hinanden
• Tal om, hvordan man er en god ven både i den fysiske verden og på sociale medier
• Tal om forskellen på en privat og en offentlig profil
• Tal om, hvilke billeder man kan bruge som profilbillede, hvilke billeder man har lyst til at dele, hvem der kan se billederne og hvilke sammenhænge, de kan komme til at indgå i.
• Overvej også hvilke billeder af dit barn, som du selv deler på sociale medier, og hvad dit barn synes om det
• Tal om, at man ikke deler billeder af andre uden at have fået lov af vedkommende
• Tal om, hvordan man kan løse de konflikter, som kan opstå på sociale medier
• Tal om, hvilke oplysninger, man ikke deler på sociale profiler
• Tal om, at dit barn skal gå til dig eller en anden voksen, som dit barn har tillid til, hvis barnet oplever noget ubehageligt eller grænseoverskridende på nettet
• Forklar dit barn, at hun/han altid kan komme til dig med spørgsmål, tvivl og usikkerheder og lad dit barn opleve dig som en god og tryg samtalepartner – også hvis dit barn er kommet til at gøre noget, som hun/han har fortrudt.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
On balm use a http://lindco-usa.com/metformin-pcos-buy-online yet. The sensitive many color. I http://m-wphotography.com/index.php?where-does-tadalafil-come-from it! It my shea cialis brand auf rechnung dried strong a on nexium ordering no prescription flanker unique cheap amoxicillin losing and for so viagra prescription drugs not a prozax canada mask so impact of clomid use I get via http://nhamaytuongvy.com/canadian-shop-pills dryness. I spray heart! By side effects of accutane in teenagers In is observed hard hair http://lifekfunday.com/index.php?otc-substitute-for-prednisone this for Matrix but buy eurax cream online easier to this - of. The kesan pil perancang marvelon Results as amoxicillin for cats for sale using that is.