Demokrati på skoleskemaet
Ta-nu-stilling-1.jpg
Anders Stjernholm sætter gang i projektugen ”Ta’ nu stilling” på Produktionshøjskolen. Foto: Peter Storm Hansen
GLOSTRUP. Glostrup-Albertslund Produktionshøjskole har i samarbejde med Glostrup Bibliotek arbejdet på at styrke de unges stillingtagen til vigtige samfundsemner

Eleverne på Glostrup-Albertslund Produktionshøjskole havde i hele uge 9 fokus på demokrati ud fra et fælles projekt mellem skolen og Glostrup Bibliotek med overskriften ”Ta’ nu stilling”.
Med projektet har skolen og biblioteket arbejdet på at styrke elevernes stillingtagen til vigtige samfundsemner, såsom uddannelse, ligestilling, integration, miljø osv. Projektugen vekslede mellem foredrag, debat og ekskursioner, og desuden blev der op til uge 9 afholdt en række arrangementer på biblioteket, hvor eleverne blev præsenteret for bibliotekets udbud af vidensressourcer og tog del i et debatteater omkring problematikkerne ved den aktuelle flygtningestrøm.
Selve uge 9 blev skudt i gang af komiker og folketingskandidat for Alternativet, Anders Stjernholm, der fortalte om vigtigheden af at involvere sig, og endvidere bød ugen bl.a. på oplæg af kommunalpolitiker Piet Papageorge (V) og folketingspolitiker Mattias Tesfaye (A).
Eleverne fik desuden direkte føling med de samfundsspørgsmål, de debatterede, gennem ekskursioner til bl.a. en svinefarm, Arbejdermuseet, besøg i Glostrup Ret og på et asylcenter. Det var således en uge fyldt med oplevelser, der rokkede ved faste forestillinger og satte tanker i gang omkring nødvendigheden af at tage stilling til det omkringværende samfund.

Fokus på demokrati
En EU-rapport fra 2013 har afsløret, at danske unge mellem 15-30 år sammenlignet med unge fra andre europæiske lande ikke er videre interesseret i politik. Det giver anledning til at sætte fokus på vigtigheden af at engagere sig i fællesskabet, hvilket projektet ”Ta’nu stilling” bl.a. er et bidrag til.
Projektet har arbejdet med at ruste de unge til dialog, debat og engagement samt styrke deres viden, således at de kan argumentere for deres synspunkter, være lydhør overfor andres værdier, indgå kompromisser og engagerer sig, dvs. forholde demokratisk – hvilket íkke blot er anvendeligt i den politiske sfære, men også kan og bør praktiseres i familien, på skolen, i foreninger og arbejdspladser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top