Det ku´ vær´ så godt
Af Agnete Sørensen Brøndbyøster Torv 2 Netop nu springer foråret i øjnene, ikke mindst i hele den grønne akse fra Kilden på Nygårds Plads henover Brøndbyøster Torv, Landsbyen, indtil Brøndbyskoven. Mageløst planlagt af fremsynede arkitekter i 1950erne. Langs med den støjende banestrækning og det uskønne værn var træer, buske, fugleliv, til glæde for de mange, […]

Af
Agnete Sørensen
Brøndbyøster Torv 2

Netop nu springer foråret i øjnene, ikke mindst i hele den grønne akse fra Kilden på Nygårds Plads henover Brøndbyøster Torv, Landsbyen, indtil Brøndbyskoven. Mageløst planlagt af fremsynede arkitekter i 1950erne.
Langs med den støjende banestrækning og det uskønne værn var træer, buske, fugleliv, til glæde for de mange, der hele tiden passerer for at komme til og fra tog, bus eller Nygårds plads.
Og det ku´ vær´ så godt, hvis området omkring busholdepladser, samt nedgang til tunnel og tog på Brøndbyøster Torv stadigvæk kunne indgå som en imødekommende og smuk velkomst til bydelen.
Længe har der været usædvanlige og trafikalt usikre tilstande for fodgængere og cyklister. Lige efter nytår 2016 gik et nyt arbejde i gang med optagning af fliser og nedlægning af fliser, plus lidt flytteri af busholdepladser og belysning.
Den plads, som er resultatet, er stor, uskøn og endnu mere usikker for trafikanter af alle slags. Alle træer og anden beplantning langs banen er for længst borte.
I stedet ses jord-og affaldsdynger, så vi må spørge: Hvad sker der lige? Er det Banedanmark eller Brøndby kommune, som vi venter på? Eller er der meldt færdig?
Vi synes, Brøndby er smuk, grøn og indbydende på mange områder, men det, der ku´vær´ så godt, er faktisk skidt. Som det ser ud nu.
Vi venter på information og ser frem til at den grønne akse bliver fuldendt på ny.

Svar
Ombygning til det bedre

Af Vagn Kjær-Hansen (SF),
formand for Teknik- og Miljøudvalget i Brøndby

Kommunalbestyrelsen har haft planer for Brøndbyøster Stationsforplads i mange år. Da skolestierne til Brøndbyøster Skole skulle forbedres, blev der lavet en cykelsti tværs over pladsen.
Vi har haft en ansøgning inde hos Realdania Fonden om en åben og lys forplads, som desværre ikke fik støtte.
For nogle år siden vedtog vi en mindre løsning, som indeholdt en cykelbro over nedgangen til tunnelen, så vi fik skilt cyklisterne mest muligt fra fodgængerne. Den løsning viste sig desværre at blive alt for dyr, så den måtte vi også opgive.
Herefter blev løsningen at flytte cykelstien ud i kanten af forpladsen.
Det startede sidst i 2015, og i vinterperioden blev der lagt fliser, mens det øverste lag asfalt og græs og planter var nødt til at vente på bedre vejr.
Buskadset op mod banen bliver erstattet af græs, som giver et mere åbent udtryk og er lettere at holde.
Lokomotivhjulet, der står ved møllen, er det planen at flytte over til stationen.
Nu er cykelstier langs Brøndbyøster Torv kommet i spil, og det betyder mindre ændringer ved stationsforpladsen, så rodet er ikke helt forbi.
Men der arbejdes på sagen, og forvaltningen forventer, at arbejdet bliver færdigt i maj.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top