Mandag 23. oktober 2017
Grøn trafik er vi fælles om
Af Jesper Clausson, DSU Hvidovre-Brøndby Når Dansk Folkeparti og Liberal Alliance d. 31 marts slår bremsen i over for letbanen på Ring 3 med henvisning til uforudsete udgifter, er det relevant at spørge: Er den grønne, offentlige trafik egentlig noget, vi vil? Mit klare svar er ja, og når den nye letbane så oven i […]
Skrevet af Jesper Clausson, DSU Hvidovre-Brøndby - 13. april 2016, 10:35:32

Af
Jesper Clausson,
DSU Hvidovre-Brøndby

Når Dansk Folkeparti og Liberal Alliance d. 31 marts slår bremsen i over for letbanen på Ring 3 med henvisning til uforudsete udgifter, er det relevant at spørge: Er den grønne, offentlige trafik egentlig noget, vi vil? Mit klare svar er ja, og når den nye letbane så oven i købet kommer omegnskommuner som Glostrup, Brøndby, og Vallensbæk til gode, så er det et ”ja” med eftertryk.
DF og LA er bekymrede over manglende medregning af tilkøb, ledningsomlægning og trafikomkostninger. Det bygger de på civilingeniør og letbane-modstander Torben Pedersens beregninger. Men han tager imidlertid ikke højde for, at punkterne allerede er med i en rapport, som Region Hovedstaden og Ringby-Letbanesamarbejdet udgav i 2013. Her er alle konstruktioner inkl. ledningsomlægninger med. Der er medregnet 25% ledningsomlægning. Resten står ledningsejerne for. Selv det tidstab for bilister, som letbanen påfører, er også med. Således kan vi se en gevinst for de kollektivt rejsende på 2 mia., mens nedsat hastighed for bilister koster 500 mio. Et plus på 1,5 mia. kr. for fællesskabet.
DF og LA skaber usikkerhed om et projekt, som omegnskommunerne har ventet længe på, ved ikke at stemme for loven, der kunne sætte gang i projektet. Det handler om noget helt andet. DF og LA vil ikke grøn og miljørigtig trafik, og slet ikke den kollektive af slagsen. De siger, at letbanen ikke er en gevinst for miljøet. Det passer heller ikke. I rapporten er der fundet miljøforbedringer for 300 mio. Det viser et grønt ambitionsniveau, for ikke at tale om fordelene for gangbesværede og kørestolsbrugere.
Bliver offentlige projekter nogle gange dyrere end antaget? Ja, desværre. Vi bruger eksempelvis 1 mia. på udflytning af statslige arbejdspladser. Men når man blokerer for et projekt på dette tidspunkt, bør argumenterne have mere kød på. Det er letbanen eller kaos.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER