Kontrolenhed indsamlede fem millioner
BRØNDBY. Det seneste år har Brøndby Kommune sparet fem mio. kr. ved at undersøge, om borgerne får ydelser, de ikke har ret til

Brøndby Kommunes kontrolenhed har i løbet af 2015 sparet kommunen for et rekordstort beløb, mere end fem millioner kroner. Det har man gjort ved at kontrollere, om modtagere af sociale ydelser også er berettigede til dem.
De Brøndby-borgere, man giver et ekstra tjek, er alle borgere, man har fået en henvendelse om fra for eksempel Skat, Udbetaling Danmark, andre borgere m.v.
– Vi skal naturligvis sikre os, at borgerne får de ydelser, de har ret til. Men for at vi kan give en god service til dem, der virkelig har behov for det, så skal vi reagere, når vi ved, at nogle udnytter systemet. Ved at kontrollere forhold, vi bliver gjort opmærksomme på, tager vi ansvar for, at pengene fra fælleskassen kun går til de borgere, der har ret til og behov for ydelserne, lyder det fra borgmester i Brøndby, Kent Max Magelund (S).

Kun sikre sager
Det sociale bedrageri kan antage mange former. En stor del af de sparede penge er tilbagebetaling af kontanthjælp, som skal ske, hvis kontanthjælpsmodtageren for eksempel arbejder eller rejser til udlandet uden først at have søgt og fået godkendt ferie, imens man får udbetalt kontanthjælp. Det kan også være en borger, der er sygemeldt, men som faktisk arbejder, eller børn, der slet ikke bor i landet, men som modtager børnepenge.
– Vi forfølger kun sager, hvor vi føler os overbeviste om, at der foregår snyd. Hvis vi er i tvivl, og hvis vi ikke kan dokumentere det, så lader vi sagen ligge. Så borgernes retssikkerhed er i højsædet. Vi går også efter typer af bedrageri, som ikke giver os en økonomisk besparelse. Det gør vi, fordi det handler om at sikre, at folk får de ydelser, de har ret til, hverken mere eller mindre, og ikke om at indkassere penge til kommunen, forklarer Bettina Ohm Eriksen fra Brøndby Kommunes kontrolenhed.

Borgere hjælper til
Socialt bedrageri opdages ofte ved, at Brøndby Kommune modtager anmeldelser fra andre offentlige instanser og fra borgere. I 2015 kontaktede 42 borgere kommunen med deres mistanke om socialt bedrageri. Desuden tager Brøndbys kontrolenhed på virksomhedskontroller, hvor man undersøger, hvem der er på arbejde, og om det er indberettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top