Tirsdag 24. oktober 2017
Skolerne i Brøndby er en arbejdsplads, der skaber tilfredshed blandt lærerne. Det viser en ny undesøgelse fra Danmarks Lærerforening. Foto: Heiner Lützen Ank
Smil på læben hos lærerne i Brøndby
BRØNDBY. Brøndbys skoler får topplacering i en ny medlemsundersøgelse fra Danmarks Lærerforening. Brøndby ligger på førstepladsen i 10 ud af 15 kategorier
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 13. april 2016, 09:11:51

Danmarks Lærerforening har spurgt deres medlemmer i hele landet om 15 emner, der skal afdække, hvor tilfredse lærerne er med deres arbejdsliv og de rammer, de arbejder under.
Undersøgelsen tegner et tydeligt billede af, at Brøndbys lærere i vid udstrækning er nogle af landets mest tilfredse lærere, når det gælder vigtige emner som psykisk arbejdsmiljø, at have nok tid til forberedelse, samarbejdet med ledelsen og tilfredshed i det hele taget med at være lærer.
Resultatet viser også, at Brøndbys lærere er dem, der føler sig mindst stressede og at de er dem, der vurderer elevernes samlede skoletilbud som bedst af alle adspurgte lærere i landet.
Det er også i Brøndby, man finder de laveste tal for lærere, der har overvejet at forlade faget inden for det seneste år.
Undersøgelsens resultater glæder ikke overraskende formand for lærerforeningen i Brøndby, Niels Damløv:
– Det er naturligvis dejligt, at så mange medlemmer er glade for at være lærer i Brøndby.

Fælles forståelse
At lærerne i Brøndby er så tilfredse hænger ifølge Niels Damløv i høj grad sammen med den måde, implementeringen af lærernes nye arbejdsbetingelser blev grebet an:
– Efter konflikten i 2013, hvor lærerne over hele landet i den grad blev banket på plads, satte parterne i Brøndby sig sammen for at finde en fælles ramme for de nye arbejdstider.
Og her kom et fælles ønske ifølge Niels Damløv til at forme processen positivt:
– Der var enighed om, at vi ville bygge videre på den tidligere aftale, ligesom lærernes professionsideal blev et bærende element. Dermed kunne vi indgå en aftale om det såkaldte forståelsespapir.
Et forståelsespapir der blandt andet foreskriver, at lærerne Brøndby i stor grad stadig kan forberede sig på tidspunkter, der passer dem og ikke nødvendigvis skal arbejde inden for normale arbejdstider, som det har været tilfældet i visse andre kommuner. En tilgang til lærernes arbejdsforhold, der ifølge Niels Damløv i den grad er med til at skabe tilfredshed blandt Brøndbylærerne:
– Fleksibilitet er et afgørende element for lærerne, og det har man skabt mulighed for i Brøndby. Det er med til at gøre lærerne glade for deres arbejde.

Tilfreds direktør
Også direktør for Børne-, Kultur og Idrætsforvaltningen i Brøndby Kommune, Helge Skramsø glæder sig over resultatet:
– I 10 ud af de 15 kategorier ligger Brøndby på 1. pladsen. Herudover er Brøndby nr. 3 og nr. 9 i yderligere to kategorier. Det er et særdeles positivt og glædeligt resultat. Såvel skoler som forvaltning har et fint samarbejde med lærerforeningen og lærerne i almindelighed, både i optakten til skolereformen, men også i dagligdagen. Vi skal dog ikke hvile på laurbærrene, men bruge resultatet til at udbygge det gode samarbejde til gavn for Brøndbys børn i Brøndbys skoler.

Flere skal vælge skolen
Selvom tilfredsheden er stor er der dog også udfordringer for skolen i Brøndby. Her er der særlig et punkt, siger Niels Damløv, formand for lærerne i Brøndby:
– En af de store udfordringer for skolen i Brøndby er det faldende elevtal. Det skal vi have gjort noget ved, og det er en fælles opgave. En opgave hvor lærere, forældre, politikere og forvaltning må arbejde sammen.

10 førstepladser
Brøndby ligger øverst i undersøgelsen på følgende punkter:
• Fysiske muligheder for at forberede/efterbehandle undervisning på skolen
• Psykisk arbejdsmiljø
• Muligheder for efteruddannelse/kompetenceudvikling
• Det samlede skoletilbud eleverne får på skolen
• Samarbejdet med skolens ledelse
• Indflydelse på egne arbejdsforhold
• Tilstrækkelig tid til at forberede undervisningen
• Færrest oplevelser af stress
• Færrest med overvejelser inden for det seneste år om at forlade faget
• Tilfredshed med at være lærer eller børnehaveklasseleder

Brøndby ligger desuden nr. 3, når det gælder laveste andel af lærere, der inden for det seneste år har overvejet at søge job i en anden kommune på grund af arbejdsforholdene i den nuværende arbejdskommune. Og man ligger nr. 9 blandt alle landets kommuner, når det gælder vurderingen af muligheder for at give støtte til elever.

Print This Post Print This Post
En kommentar til “Smil på læben hos lærerne i Brøndby
  1. Anne Hartvig skrev:

    Rigtig dejligt at læse, så skal vi bare lige have hjælpen til svage elever med, ikke som kritikpunkt, men nu har vi vist at vi er de førende, så lad os få den sidste med

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER