Kulturen skal styrkes i skolen
Hvem-vandt-Pointene-optælles-i-Ticket-to-Ride.jpg
Kulturhusene i Brøndby bliver flittigt brugt. Her ved spilledag tidligere i år. Nu skal blandt andet kulturhusene indgå i et fælles initiativ, der skal styrke kulturen i skolerne. Foto: Morten Stein
BRØNDBY. Ny vision for et udbygget samarbejde mellem skoler og kulturliv sætter fokus på, at alle skolebørn skal møde kultur. Processen Brøndbys Børn – ind i kulturen blev skudt i gang forleden

Med to kulturhuse, tre biblioteker, skoletjenester på Naturskolen, Middelalderlandsbyen, og snart også på Forstadsmuseet, skolefritidstilbuddene Dyregården Søholt og Sejlerhuset, Musikskolen og Ungdomsskolen samt et varieret udbud af foreninger, er Brøndbys kulturprofil til at få øje på.
Byens skoler inddrager da også allerede kultur i undervisningen. Men med lanceringen af Brøndbys Børn – ind i kulturen som indgang til Åben Skole, bliver det et strategisk område for hele kommunen.
– Den nye folkeskolereform stiller krav om, at vi styrker børnenes sociale og kulturelle kompetencer gennem samarbejde med lokalsamfundets aktører. Og for at det ikke bare skal være flotte hensigtserklæringer på papir, lancerer vi nu Åben skole i Brøndby, som vi nu er ved at finde formen på, og som vi har en kulturkonsulent til at varetage. Vi har fokus på kulturen i Åben Skole, da kultur er identitetsskabende, er noget, der skaber sammenhæng i børns liv og giver vigtige refleksioner. Det vil give børnene nogle nye oplevelser og nye læringer, forklarer direktør for Børne-, Kultur-, og Idrætsforvaltningen, Helge Skramsø.

Kultur giver dannelse
Åben Skole i Brøndby kommer til at centrere sig om kultur, og det er kultur forstået meget bredt. Det handler således både om, at børnene får oplevelser i naturen, i kulturhuse og på biblioteker, museer og med selv at være kreative i kunstneriske miljøer med udøvende kunstnere. Også det lokale foreningsliv og andre aktører i lokalområdet kan være med til at give børn erfaringer med skabende processer socialt og kulturelt, sammen med skolen og SFO’en.
– Vi ønsker at højne skolebørnenes dannelse ved at give dem en større viden om vores kulturarv og ved at koble forskellige fag til kulturelle aktiviteter. Der sker meget godt arbejde ude på skolerne i dag, og det vil vi tage udgangspunkt i, så det kan blive endnu bedre. Udnytter vi kulturpotentialet fuldt ud? Er der uopdyrkede samarbejder mellem skoler og institutioner og organisationer, der kan give nogle nye, spændende læringsforløb? Det skal vi i en fælles dialog om, så vi kan brede projektet ud over de næste år, fortæller kulturkonsulent Pia Hansen, der er tovholder på det nye tiltag.

Fælles start
Til kickoff-mødet den 27. april i kulturhuset Brønden var skoleledere, lærere og repræsentanter fra kulturtilbud i Brøndby samlet. Her fremlagde direktør Helge Skramsø sine visioner for Åben Skole og praksisforsker Tatiana Chemi, souschef Anne Therese Sønderstrup fra Dansekapellet samt to lærere fra Brøndby, der med succes har lavet et Åben Skoleforløb med Forstadsmuseet, delte ud af deres erfaringer om samarbejder mellem skoler og kulturliv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top