Mandag 23. oktober 2017
Letbanen på vej på skinner igen
HELE OMRÅDET. Efter forsinkelser på grund af en anonym Cowi-medarbejder, forslag om busløsning og til sidst kritik fra vismændene, er der nu indgået en politisk aftale mellem forligspartierne. Udbuddet af letbanen kan starte i august, fire måneder senere end forventet
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 18. maj 2016, 08:57:49

Omkring midnat natten til fredag blev der indgået en politisk aftale om letbanen langs Ring 3. Aftalen er underskrevet af forligspartierne bag letbanen, hvilket er alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten. Den indeholder tre krav: Staten skal have lov til at regne letbaneprojektet igennem igen med egne regnemetoder, letbanens bestyrelse skal have et flertal udpeget af staten og kommunerne og regionen skal stille med samlet set 380 millioner kroner i ekstra reserve, som skal bruges, hvis projektet bliver dyrere end forventet.
Til gengæld lover partierne, at tredje og sidste behandling af loven bliver gennemført, inden Folketinget går på sommerferie grundlovsdag.

Flere bump på vejen
Letbanen var oprindeligt planlagt til at være færdigbehandlet inden 1. april. 1. behandlingen, høringen og første udvalgsbehandling gik rimelig stilfærdigt igennem. Derefter begyndte behandlingen at gå skævt. En anonym medarbejder fra Cowi havde henvendt sig til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, hvor han sagde, at der var flere store udgifter, der ikke var medregnet i projektet. Det er blandt andet på baggrund af denne henvendelse, at forligspartierene har bedt transportministeriet om at regne tingene igennem en gang til.
– Jeg er også glad for, at vi får lavet et uafhængigt kvalitetstjek af projektet, så vi kan være sikre på, at der ikke lurer nogen skjulte overraskelser, siger Transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Den udregning kan de bare lave, lyder svaret fra Glostrups borgmester John Engelhardt (V).
– Det, at de kigger aftalen igennem igen for egen regning, må de gerne gøre. Vi er overbeviste om, at de eksisterende begregninger er rigtige, siger han.
Efter Cowi-medarbejderens kritik foreslog især Villum Christensen (LA), at man i stedet kiggede på en BRT-løsning. BRT står for Bus Rapid Transit, det er altså en stor bus, der kører i egen busbane. Den idé blev skudt ned fra flere sider, blandt andet sagde Morten Bødskov (S):
– Vi skal have en letbane, det er det, der er forliget.

En Aarhushistorie
I forrige uge kom rigsrevisionen og statsrevisorerne med en rapport om letbanen i Aarhus. Her var der en kraftig kritik af, at projektet var blevet dyrere, uden at statens repræsentanter havde grebet ind.
– Efter at Rigsrevisionen og statsrevisorerne afgav så alvorlig kritik af styringen af letbane-projektet i Aarhus – et projekt, der jo endte med en budgetoverskridelse på 700 millioner kroner – stod det klart for mig, at vi blev nødt til at lave om på tingene i København. Jeg kan jo ikke som ansvarlig minister tillade, at vi med åbne øjne begår de samme fejl to gange, siger Hans Christian Schmidt.
Det er derfor et krav, at staten skal have fem repræsentanter i bestyrelsen af letbanen, mens kommunerne og regionen skal have to hver.
– De vil have lidt flere medlemmer af bestyrelsen. Fred være med det, siger John Engelhardt.
Vallensbæks borgmester, Henrik Rasmussen (K), tror ikke det får den store betydning.
– Jeg tror ikke, det er et flertal, der skal bruges. Jeg tror, at når man samarbejder om tingene, så bliver alle hørt, sådan er det i politik, siger han.

Flere penge
Staten har også krævet, at kommunerne og regionen stiller samme økonomiske sikkerhed til projektet, som staten gør. Når staten normalt skal anlægge for eksempel jernbaner og motorveje regner de prisen ud og lægger 30 procent til, som er en reserve, der kan bruges, hvis der går noget galt. Kommunerne og regionen er ikke underlagt samme regler og havde oprindeligt kun lagt 11,5 procent fra i reserve.
Derfor vil staten nu bede kommunerne og regionen om også at lægge 30 procent. I alt bliver det cirka 380 millioner kroner, der bliver fordelt efter ejerandel af letbanen. For Glostrup Kommune bliver det cirka 30 millioner kroner og for Brøndby bliver det cirka 18. Pengene skal betales over de 40 år, som letbanen skal tilbagebetales over, og skal altså kun betales, hvis banen bliver dyrere end forventet.
– Det får ikke nogen praktisk betydning. Vi skulle have betalt alligevel, hvis banen var blevet dyrere. Det er en ren teknisk polstring, siger John Engelhardt.

Glad for aftale
Fra politikerne fra Københavns omegn var der fredag glæde over, at det var lykkedes at indgå en aftale.
– Letbanen vil trække arbejdspladser til Københavns Omegn, ligesom den vil mindske luftforureningen for alle os der bor her og give mindre trængsel på vejene. De konservative og Liberal Alliance truede med at droppe projektet. Men det lykkedes heldigvis ikke. Jeg glæder mig til at trykke på JA-knappen i folketingssalen om et par uger, skrev folketingsmedlem fra Brøndbykredsen Mattias Tesfaye (S) på Facebook.
John Engelhardt glædede sig også.
– Det har været et underligt forløb. VI har skullet så grueligt meget igennem, det har været urimeligt og uanstændig opførsel. Men mit udgangspunkt nu er, at det er rart, at der er en løsning, som alle parter kan leve med, siger han.
Henrik Rasmussen er også glad.
– Jeg synes, det glædeligt, at det endelig lykkedes. Det har været en hård kamp om noget, som vi troede var et forlig, siger han.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER