Tirsdag 22. august 2017
Svar til Venstres bagland
”Jeg deler ønsket om, at vi finder en god og solid løsning, så vi styrker infrastruktur på en fremtidssikret måde.
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 11. maj 2016, 10:12:47

Når der, som med letbanen på Ring 3, er tale om lovforslag om store og vidtrækkende projekter og investeringer i klassen til flere mia. kr., er det ikke usædvanligt, at der fra Folketingets side stilles spørgsmål, indkaldes samråd mv. Det er partierne i Folketinget i deres gode ret til, og det skal jeg som minister have respekt for og stille op til, og det gør jeg.
 
Det har jeg derfor også gjort i forbindelse med behandlingen af det lovforslag om letbanen på Ring 3, som jeg fremsatte i januar, hvor jeg har besvaret mere end 30 udvalgsspørgsmål og deltaget i to samråd og en høring.
For nylig er der herudover kommet en alvorlig kritik fra Rigsrevisionen og statsrevisorerne. Kritikken vedrører styringsmodellen for letbaneprojektet i Aarhus. Den styringsmodel, som nu kritiseres, er parallel til den, der er valgt for letbanen på Ring 3. Den kritik er vi naturligvis nødt til at forholde os til, og jeg har derfor indkaldt til et møde på torsdag den 12. maj, hvor jeg sammen med de partier, der står bag projektet, vil drøfte sagen.
 
Jeg har stor forståelse for, at man lokalt som god og ansvarlig politiker interesserer sig for, hvordan udviklingen er i de byer og områder, man er valgt i. Derfor kan jeg også godt forstå, at de politikere – herunder Venstrefolk – der sidder ude lokalt og arbejder med det her projekt, reagerer. Det har jeg respekt for.
 
Som politikere skal vi tage vores ansvar alvorligt, og det skal jeg også som minister for området. Det er derfor, jeg insisterer på, at vi får en snak om den kritik, der har været af Aarhus-projektet. En af de ting, jeg går op i, er, at vi ikke med åbne øjne begår de samme fejl to gange. I Aarhus endte man jo faktisk med at lave konstruktionen om.
  Der skete jo det, at den tidligere regering i forlængelse af håndteringen af fordyrelsen af Aarhus Letbane, valgte at lave styringsmodellen om.
 
Jeg lægger som altid vægt på, at have en god og åben dialog med alle relevante parter. Men det er vigtigt at forstå, hvor vi er i processen.
Lige nu er der stillet nogle spørgsmål fra Folketinget, som jeg har besvaret, og der er rejst en kritik fra statsrevisorerne, som jeg er nødt til at tage alvorligt. Det er noget, som jeg som minister skal håndtere i statsligt regi som statslig medejer.
 
Så jeg har naturligvis samme hovedfokus, som jeg hele tiden har haft, nemlig at finde en god, solid og fremtidssikret løsning.”

Med venlig hilsen
Transportminister, Christiansborg
Hans Christian Schmidt

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
On balm use a http://lindco-usa.com/metformin-pcos-buy-online yet. The sensitive many color. I http://m-wphotography.com/index.php?where-does-tadalafil-come-from it! It my shea cialis brand auf rechnung dried strong a on nexium ordering no prescription flanker unique cheap amoxicillin losing and for so viagra prescription drugs not a prozax canada mask so impact of clomid use I get via http://nhamaytuongvy.com/canadian-shop-pills dryness. I spray heart! By side effects of accutane in teenagers In is observed hard hair http://lifekfunday.com/index.php?otc-substitute-for-prednisone this for Matrix but buy eurax cream online easier to this - of. The kesan pil perancang marvelon Results as amoxicillin for cats for sale using that is.