Tirsdag 24. oktober 2017
Daniel Simon Grønvold Pedersen på 8 år fra 1.d og Amalie Haagen Røber på 7 fra 1.a på Brøndbyøster Skole viser deres Læsestart-rygsække frem, som de en gang om ugen har med på skolebiblioteket for at fylde op. Foto: Brøndby Kommune
Læsning giver ord
BRØNDBY. Alle børn og forældre i 1. klasserne opfordres til at læse hver dag med og for hinanden derhjemme i projekt Læsestart
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 15. juni 2016, 09:16:02

Hverdagene er travle, tit bliver der ikke tid til højtlæsning for de små, og de gider heller ikke sidde stille og lytte efter. Dette går projekt Læsestart i kødet på i samtlige af Brøndbys 1. klasser på byens skoler.
For forskningen viser, at højtlæsning og introduktion til bøgernes verden er afgørende for børns ordforråd og deres sproglige kompetencer, udover at det er en hyggestund med forældrene.

Dialog og læsning
Og i Læsestart handler højtlæsningen ikke om, at børnene skal sidde stille og bare lytte. Forældrene opfordres til at læse dialogisk med deres børn et kvarter om dagen fem dage om ugen. Det betyder, at højtlæsningen mere skal bære præg af en samtale med barnet, hvor man for eksempel også taler om bogens illustrationer, hører barnet om ”hvad tror du, der sker nu?”, taler om bogens forside, hvem der er forfatter, og hvad en forfatter i det hele taget er.

Bøger giver nye ord
– Det har stor betydning, at forældre læser for deres børn, og taler med dem om det, de læser. I bøgernes verden får man serveret en masse gode ord og vendinger, vi ikke bruger i vores talesprog, så børnebøger er eminente til at styrke ens barns ordforråd. Og det kan vi også se rent faktisk sker, når forældre læser med deres børn i Læsestart. Vi har lavet test med klasser, der deltog i Læsestart overfor kontrolklasser. Og dem der er med i Læsestart har de bedste resultater i ordforrådstest, forklarer familiekonsulent i Brøndby Kommune Kirsten Hamberg, der tog initiativ til Læsestart for et par år siden.
Sammen med kollegaen Kari Glerup er hun i dag tovholder på projektet, og deres mål er i højere grad at inddrage forældrene som ressource i deres barns skoleliv og læring.
Læsestart kører i dag i Brøndbys tre skolers 1. klasser, hvor eleverne har fået udleveret en lille blå rygsæk til de bøger, de hver uge går på skolebiblioteket efter. I rygsækken er der også plads til den lille kinabog, som de opfordres til at skrive og tegne i om det, de har læst hjemme med forældrene.

Bogstavsludo
– På nogle af skolebibliotekerne står der specifikke bøger fremme, der er velegnede til Læsestart. Og ellers hjælper lærerne og skolebibliotekaren hver uge børnene med at finde bøger, de skal have med hjem og læse med forældrene, gerne nogle med et emne, der interesserer barnet, fortæller familiekonsulent Kirsten Hamberg, der også sørger for, at børnene flere gange om året får noget særligt med hjem i deres Læsestart-rygsæk. Det kan for eksempel være en plakat med ord til at hænge op i køkkenet, bogstavsludo eller en anden aktivitet omkring ord, de kan lave med deres forældre.

Brøndby Kommune arbejder strategisk med at styrke børns sprog, derfor arbejder alle kommunens dagtilbud med Mary Fondens projekt LæseLeg, der ligesom Læsestart er baseret på dialogisk læsning. Læsestart er udviklet af Brøndby Kommune og kører i byens 1. klasser. Forældre introduceres til Læsestart på et informationsmøde, når deres barn starter i 1. klasse. Projektet blev lanceret i 2013 og evalueres løbende.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER