Oplevede børnenes hverdag
Samling.jpg
Forældrene til børn i Amalieparken har netop været på besøg i institutionen. Her var der blandt andet samling, ligesom børnene også har i hverdagen. Foto: Vallensbæk Kommune
VALLENSBÆK. Daginstitutionen Amalieparken i Vallensbæk har holdt forældremøde, hvor forældrene fik et indblik, i hvordan et barns liv i daginstitutionen kan se ud

I Vallensbæk Kommune bliver alle pædagoger uddannet som profilpædagoger inden for seks pædagogiske læreplans­temaer.
De fleste af pædagogerne har nu været afsted på efteruddannelse, og derfor valgte Amalieparken at invitere forældrene indenfor, så pædagogerne kunne få lov til at fortælle om de overvejelser, der ligger til grund for hverdagen i institutionen. Bagefter prøvede forældrene kræfter med de aktiviteter, børnene laver til daglig.
– Det var spændende at få indblik i, hvad hverdagen går med. Vi ser jo kun børnene blive afleveret og hentet, men der er virkelig mange gode tanker og læring i den mellemliggende tid. Og så er det brandfedt at se, hvorfor vi har manglet vores faste pædagoger, mens de var på kursus. Det er dejligt, at de er kommet tilbage med endnu mere iver og faglig stolthed, sagde Morten Brandt, formand for bestyrelsen, efter mødet.

Læring i daglige rutiner
Med afsæt i temaet Barnets personlige alsidige udvikling så forældrene små videoer om, hvordan man fokuserer på læring i de daglige rutiner.
Det kan handle om, hvem der øser mad op, hvornår kan man selv tage fingervanter på eller hvordan skaber man trygge relationer, så barnets selvværd og selvfølelse udvikles.
Når de sociale kompetencer skal udvikles, kommer Mary Fondens ’Fri for mobberi’-kuffert i brug.
Derfor sad forældrene i samling og prøvede for eksempel at massere hinanden. Bagefter sagde flere, at de hurtigt fik en fornemmelse af at være venner med den, de selv fik massage af.

Brug kroppen
Alle ved, at bevægelse er godt, og at indlæring og motorik hænger sammen.
Derfor skulle forældrene også prøve nogle af de lege, som kan udfordre og styrke motorikken.
Det gælder for eksempel om at holde tungen lige i munden, når man skal bevæge sig som en slange med balloner imellem sig.
Forældrene kom også udenfor, hvor de gravede efter småkryb. Science-pædagogerne, der har særlig viden om natur og teknik, fortalte om, hvordan de hjælper børnene med at sætte ord på og forstå naturen og naturfænomener. Det sker for eksempel i det daglige møde med naturen eller i en snak om vejret.

Tal med dit barn
I Amalieparken er der tre sprogpædagoger. De fortalte, hvordan man kan tale sammen, for eksempel mens man læser højt for børnene. Ligesom de gav gode råd om bøger til de forskellige aldersgrupper.
I hverdagen arbejder pædagogerne også på at styrke børnenes kreativitet og forståelse af, hvad kunst og kultur er. Derfor blev forældrene sat til at kreere kunst under overskriften ’sol og strand’. Når børnene ser på de forskellige kunstværker, giver det anledning til mange snakke, og børnene ved præcis, hvilket værk deres forældre har lavet.
– På den måde er der skabt en sammenhæng mellem hjem og institution, fortæller Kirstine Hvolris, leder af daginstitutionen Amalieparken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top