Overdrivelse fremmer ikke altid forståelsen
Af Freddie Rose (S), medlem af kommunalbestyrelsen Når Folkebladet i en overskrift skriver: ”Glostrup skole har endnu ikke høstet alle gevinster”, forledes man let til at tro, at skolen allerede har indkasseret en hel del gevinster, og at resten er lige på trapperne. Desværre er dette langt fra tilfældet. Evalueringen viser kun bitte små forbedringer, […]

Af Freddie Rose (S), medlem af kommunalbestyrelsen

Når Folkebladet i en overskrift skriver: ”Glostrup skole har endnu ikke høstet alle gevinster”, forledes man let til at tro, at skolen allerede har indkasseret en hel del gevinster, og at resten er lige på trapperne.
Desværre er dette langt fra tilfældet. Evalueringen viser kun bitte små forbedringer, og der er lang vej endnu, før end der er grund til at juble.
Danmark og dermed også Glostrup Skole har nu verdens længste skoledag, og derfor har nu cirka 70 ud af 98 kommuner, men ikke Glostrup, åbnet op for at nedsætte skoledagens længde. Angiveligt for at forhindre skoletrætte og negative elever.
Skolestrukturreformen har kostet dyrt på arbejdsklimaet, og to af vore fire undervisningssteder har fået alvorlige påbud fra arbejdstilsynet, fordi arbejdsklimaet på skolerne har været så dårligt, at lærerne er flygtet fra skolerne.
Vi håber naturligvis alle, at problemerne bliver løst, men det sker altså ikke hen over natten.
Det er karakteristisk for både tilhængerne af den nye skolestruktur i Glostrup og den ny folkeskolelov, at de tror, de kan virkeliggøre ønsketænkning ved at skamrose de lyspunkter, der da også er ved reformen.
I virkeligheden kunne man efter min mening droppe det hysteriske målevanvid og lade lærerne koncentrere sig om at undervise eleverne, så de lærer mest muligt.
Et godt og tillidsfuldt forhold mellem elever og lærere er fundamentet for enhver læring.
Men de talløse rapporter og undersøgelser, der alt for ofte bruges meningsløse kroner på, batter ligesom ikke rigtig.
Vi kan ikke tale, teste eller målstyre reformen og den nye skolelov til en succes.
Nøgleordene er derimod tillid, respekt og trivsel i hverdagen for elever, pædagoger og lærere.
Gid det må blive blive en realitet i Glostrup Skole.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top