Mandag 23. oktober 2017
I Vallensbæk Kommune har man tidligere undervist alle 9. klasser i brug af det digitale. Man overvejer at gøre noget lignede igen. Foto: Kim Matthäi Leland
Unge skal have hjælp til det digitale liv
HELE OMRÅDET. For få af Brøndbys unge er dus med NemID og den digitale postkasse. Derfor er alle 9. og 10. klasser blevet undervist i det digitale, offentlige liv. I Vallensbæk og Glostrup kender man godt problematikken
Skrevet af Heiner Lützen Ank - 15. juni 2016, 10:36:41

Når man fylder 15 år, begynder man pludselig at modtage post fra det offentlige i sin digitale postkasse, for eksempel fra tandlægen, kommunen, politiet og lægen.
Statistikken viser, at mange af Brøndbys unge ikke er fortrolige med den digitale kontakt med det offentlige, og at mange endnu ikke har fået oprettet deres digitale postkasse, der er grundlaget for at kunne modtage den digitale post.
Derfor har alle Brøndbys 9. og 10. klasser netop haft besøg af borgerservice-medarbejdere, der har undervist de unge i hvorfor, det er vigtigt, at de er dus med de digitale krav.
Mange af eleverne fik ved samme lejlighed lavet NemID og fik adgang til deres digitale postkasse.

Unge opdagede post
– Det har været en stor succes, og noget, vi helt sikkert gentager igen næste år for nye 9. klasser. Eleverne har været interesserede og spørgelystne, og de havde billedlegitimation eller andet id med, så vi kunne hjælpe dem i gang. Der var flere der opdagede, at der faktisk lå post til dem fra for eksempel tandlægen og vedrørende feriepenge i deres digitale postkasse. De har fået en god forståelse for, at rigtig meget foregår digitalt, og at det også allerede nu er relevant for dem at være inde i, forklarer Majbritt Ea Kjærgaard fra Borgerservice i Brøndby.

Lytte til hinanden
I Vallensbæk kender man også til udfordringerne med at få de unge til at benytte nemID og digital postkasse. Således siger Annette Fabricius, teamleder ved Vallensbæk Kultur- og Borgerhus:
– Mange unge tænker: hvad er det lige, man skal bruge det til?
Derfor havde Vallensbæk Kommune, da kommunikation via den digitale
postkasse blev obligatorisk også fokus på problemstillingen, fortæller Annette Fabricius:
– Vi var dengang ude i alle 9. klasser for at fortælle om det, og vi tænker på at gøre noget tilsvarende til efteråret.
I det hele taget er det vigtigt, at der er en god dialog på området, mener Annette Fabricius:
– Naturligvis tager vi ud for at informere om det. Men vi tager også ud for at lytte til, hvad de unge tænker. De kommunikerer nemlig i mange sammenhænge på en anden måde. Det kan være, vi kan lære noget der.

Ikke på skolerne
I Glostrup har man i modsætning til de to andre kommuner ikke forsøgt sig med undervisning i skolen. Således siger Pia Østergaard, fra Borgerservice:
– Borgerservice i Glostrup Kommune underviser de unge mellem 18-30 år. Undervisningen foregår i Ungeenheden på Rådhuset, hvor vi fortæller om blandt andet Digital Post, digitale selvbetjeningsløsninger og generelt om at være borger i Danmark.
Desuden kan de unge få hjælp i Borgerservice, understreger Pia Østergaard:
– Medarbejderne i Borgerservice er altid klar til at guide de unge i forhold til NemID, borger.dk og digitale løsninger indenfor normal åbningstid. Dette gælder i øvrigt alle aldersgrupper og er ikke kun forbeholdt de unge.
Og så har Borgerservice desuden været i kontakt med ungdomsskolen, siger Pia Østergaard:
– Borgerservice har haft kontakt til ungdomsskolen her i Glostrup Kommune og haft de unge på besøg her i Borgerservice i forbindelse med deres fag på ungdomsskolen, hvor det handler om ”samfundet og hvad skal du som borger i DK”, og vi har blandt andet været tilstede på Kulturnatten på ungdomsskolen for at få kontakt til de unge og fortælle dem om de digitale muligheder. Noget lignende vil vi gerne fortsætte med.
Men indtil videre har der ikke været afholdt et egentlig skoleundervisningsforløb, fortæller Pia Østergaard:
– Vi tænker gerne i at få et samarbejde med skolerne, helst 8-10 kl. eller senere. Det er ikke noget, vi endnu har fået planlagt eller fastlagt.

I alle tre kommuner kan man få hjælp i Borgerservice. Her står medarbejdere klar til at guide i forhold til NemID, digital postkasse, borger.dk mv.
Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER