Vallensbæks elever skal lære på indonesisk
26BBBFB1-9430-409C-B991-515A22A1268E.jpg
Undervisning af elever og formidling til unge er en vigtig del af DIAS virke. I den kommende tid kommer elever i Vallensbæk således til at møde indonesiske kunstnere. Foto: DIAS
VALLENSBÆK. Twitter er meget udbredt i Indonesien. Vallensbæks ældste skoleelever skal derfor snart udfordres af indonesiske kunstnere

– Tidslinjen på Twitter skifter hvert femte sekund. Men vi holder ingen pauser til at tænke over, hvad vi skal de næste fem minutter eller om fem år.
Sådan siger den indonesiske kunstner Riksa Afiaty fra Jakarta, det store øriges hovedstad, som indtager verdens absolutte førsteplads, når det gælder brugen af sociale medier.
Mens danske unge i gennemsnit bruger 3,5 timer om dagen på internettet, er tallet i Indonesien hele ni timer.
For Riksa Afianty og videokunstneren Ari Dina Krestiawan tilbyder kunsten en pause fra Twitter og Facebook og kan føre til vigtige diskussioner af, hvad der sker i vores samfund.
– Kunst kan forstyrre den pseudo-lykke folk køber sig til. De køber iPhones på afbetaling og lader sig opsluge af Whatsapp-grupper. De mister deres forestillingsevne, siger Ari Dina Krestiawan.
Med sin kunst ønsker han at vække folk, stille spørgsmål og vise, hvordan man kan bruge sociale medier fantasifuldt og aktivistisk.

Indonesien i Vallensbæk
Det kommer udskolingselever i Vallensbæk til at opleve, når Ari Dina Krestiawan og to andre indonesiske kunstnere i september og oktober overtager undervisningen på tre skoler i kommunen. Under overskiften ’Hacking Your Reality’ udfordrer de elevernes kendskab til internettet og til, hvad der skaber deres digitale identitet. Eleverne kommer selv til at lave kreative hacks og udforske sandhedsværdien af det digitale billede, vi skaber af os selv og hinanden.

Giver globalt udsyn
Det er Images Ung under Center for Kultur og Udvikling (CKU), der i samarbejde med Vallensbæk Kommune og kunsthallen for digital kunst DIAS, organiserer de kunstfaglige workshops.
DIAS’ direktør, Rasmus Vestergaard, mener, det er vigtigt, at unge bliver mere bevidste om digital kultur og identitet:
– Online kan du i princippet være den, du vil. Og du kan også påvirke andre menneskers identitet på nettet gennem de tags og kommentarer, du poster om dem. Det er blandt andet noget af det, kunstnerne vil diskutere med eleverne, siger han.

Se sig selv
Kulturmødet giver mulighed for at se sig selv og sin hverdag fra et andet perspektiv, mener Julie Smed, musik og kulturfagskonsulent i Vallensbæk Kommune:
– Mødet med de indonesiske kunstnere og indsigten i Indonesiens internetkultur giver eleverne mulighed for at perspektivere deres egne vaner og ageren. Samarbejdet med kunstnerne giver anledning til at se kritisk og undersøgende på deres eget liv på internettet, som er blevet en markant del af hverdagen, siger hun.

God tradition
Det er syvende år i træk at Images Ung inviterer kunstnere fra Mellemøsten, Asien og Afrika til at sætte kunst og globale samfundsforhold på skemaet i danske skoler. Vallensbæk er med for første gang. Som noget særligt er dette års workshops tæt knyttet til Images 16-festivalens kunstprogram, som stadig kan opleves på kunstinstitutioner i hele landet, blandt andet på DIAS i Vallensbæk.

’Hacking Urban Reality’: De indonesiske kunstnere hacker DIAS / Vallensbæk Station fra den 19.09, og fra den 10.10 vil publikum kunne opleve resultatet. Muligvis kommer elevernes arbejde fra de seks workshops til at indgå. Images Ung er en del af Center for Kultur og Udvikling (CKU). Det er syvende år i træk Images Ung afholder workshops på landets uddannelsesinstitutioner. Images Ung tilbyder gratis digitale undervisningsmaterialer, der dykker ned i de spørgsmål, kunstnerne rejser gennem deres værker: http://www.cku.dk/undervisning/
Regeringen har lukket Center for Kultur og Udvikling (CKU), herunder Images Ungs aktiviteter pr. 1. januar 2017. Workshops afholdes på skolerne fra slutningen af september og en uge frem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top