Stadig natbusser i Brøndby
BRØNDBY. Budgettet for Region Hovedstaden betyder ændringer på natbusserne i Brøndby. Men det er ikke så slemt som forventet, siger Vagn Kjær-Hansen (SF)

I slutningen af september blev der vedtaget et budget for Region Hovedstaden.
Et af de emner, der fyldte meget i debatten af budgettet, var busdriften, da der var lagt op til besparelser på området.
Men kigger man på Brøndby, gik det ikke så slemt, som man kunne have frygtet, siger Vagn Kjær-Hansen (SF), formand for Teknik- og Miljøudvalget:
– Jeg er glad for at det ikke gik så galt som det første forslag om at spare alle de regionale natbusser bort. Det ville have været et stort problem for nogle af dem som skal til eller fra arbejde om natten.

Rimelig nok
Ifølge Vagn Kjær-Hansen skal Linje 97N mellem København og Køge have færre afgange på strækningen mellem København og Greve.
Det hænger sammen med, at der kører S-tog i weekenden mellem Køge og København, og at de ekstra busser mellem Greve og København ikke længere er så nødvendige som tidligere.
Ligeledes skal Linje 93N mellem København og Roskilde have færre afgange på strækningen mellem København og Høje-Taastrup.
Det hænger sammen med, at der kører S-tog i weekenden mellem Høje-Taastrup og København, samt at bus 9A kører mellem Glostrup og København alle nætter.
Ifølge Vagn Kjær-Hansen var det takket være et ihærdig indsats fra hans partikolleger i Regionsrådet, at Brøndby ikke kommer til at mærke besparelser så meget, som man ellers kunne have frygtet:
-Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det var SF’s medlemmer af regionsrådet som gik imod forslaget i første omgang. Uden SF’s protest var de regionale natbusser forsvundet fra budgettet. Men alle budgetpartierne gik konstruktivt ind i arbejdet, og jeg synes at løsningen er fornuftig. Man har skåret mest de steder, hvor der er alternativer, og nogle ruter er ændret fra en speciel natbus til at en almindelig buslinie også kører om natten.
Og faktisk giver det god mening at foretage vise besparelser, siger Vagn Kjær-Hansen:
– Det er rimeligt nok at natbusserne kører mindre på de strækninger, hvor S-toget er et alternativ

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top