Få men dødelige trafikuheld
COLOURBOX8360236.jpg
Også i Glostrup er højresving et farligt element i trafikken. Foto: Colourbox
GLOSTRUP. Der var kun tre trafikuheld med personskade i Glostrup i 2015, desværre var to af dem med dødelig udgang. Det er færre uheld end målsætningen

To mennesker døde i trafikken i Glostrup i 2015. Derudover kom en enkelt person alvorligt tilskade, hvilket altså giver tre uheld med personskade. Derudover var der 50 uheld med materiel skade. Det viser rapporten uheldanalyse 2011 til 2015, der blev behandlet af kommunalbestyrelsen i oktober.
Glostrup Kommune har en målsætning om at halvere antallet af uheld fra gennemsnittet på 14,3, der var gennemsnittet i perioden 2008 til 2012. Målsætningen hedder således mindre end syv uheld med personskade om året i 2020. Den målsætning er altså opfyldt, selvom man selvfølgelig ikke er tilfreds med, at to personer døde. Derudover er tre uheld med personskade historisk lavt. Antallet af uheld er opgjort tilbage til 1998, og siden dengang har antallet af uheld med personskade aldrig før været under ti.
– Helst vil vi naturligvis gerne undgå ulykker overhovedet, men så optimistisk er det næppe realistisk at være. Alt efter en ulykkes omfang kan det for den enkelte have meget store følgevirkninger. For eksempel fysiske skader og forskellige grader af invaliditet, nedsat arbejdsevne og måske fyring fra jobbet og dermed næsten altid en betydelig dårligere økonomi. Hele familier kan blive så hårdt ramt, at de nærmest går i opløsning, oplever skilsmisse, salg af bolig og på det nærmeste får smadret deres indtil da ellers trygge dagligdag. For samfundet er alvorlige ulykker næsten altid lig med store hospitalsudgifter og udgifter til genoptræning, siger Per Hansen (S), der er medlem af Miljø- og Teknikudvalget.

Tre farlige kryds
Der er især tre uheldsplagede kryds i Glostrup, hvor antallet af uheld er højest og er steget fra perioden 2008 til 2012 til perioden 2011 til 2015.
Det ene kryds er krydset Ejbymosevej/Ballerup Boulevard (krydset hvor man kan køre fra Ballerup Boulevard ned på Ringvejen). Her skete der fra 2011 til 2015 19 uheld, heraf fem med personskade. Om uheldene står der i rapporten:
– Der er primært registreret uheld, hvor en højresvingende bilist fra Ejby Mosevej overser og påkører en cyklist/knallert, som kommer kørende langs Ballerup Boulevard. Herudover er der registreret to soloulykker, hvor føreren har været påvirket af spiritus. Høj hastighed og tæt trafik på Ballerup Boulevard resulterer sandsynligvis i, at bilisterne ikke orienterer sig tilstrækkeligt i forhold til cykelstien.
Det andet uheldsplagede kryds er krydset Hovedvejen/Sportsvej/Mjølnersvej (ved McDonald’s). Her skete der fra 2011 til 2015 17 uheld, heraf et enkelt med personskade.
– Der er primært registreret uheld, hvor en højresvingende bilist fra Hovedvejen overser og påkører en cyklist, som kommer kørende langs Hovedvejen. Denne uheldstype er dog ikke registreret i 2015, hvor der blev etableret højresvingsbane på Hovedvejen. Resten af uheldene er registreret forskellige steder i krydset. Der er umiddelbart ikke noget, der indikerer, at opførelsen af butiksområdet ved Mjølnersvej har forværret uheldsbilledet, står der i rapporten.
Det tredje farligeste kryds i Glostrup er krydset Hovedvejen/Byparkvej. Her skete der i perioden 2011 til 2015 15 uheld hvoraf fem var med personskade. Om det står der i rapporten:
– Krydset er præget af et spredt uheldsbillede. Der er dog registreret flere uheld, hvor venstresvingende bilister fra Hovedvejen mod Byparkvej svinger ind foran modkørende bilister. Herudover er der registret flere uheld med bagendekollisioner og uheld som følge af, at trafikanter er kørt over for rødt. Uheldene skyldes sandsynligvis høj fart på Hovedvejen. Det vurderes ikke, at Park Hotels byggeri har haft indflydelse på uheldsbilledet.

Ombygning hjalp
Som de fleste i Glostrup sikkert har bemærket, blev Ringvejskrydet ombygget i 2012. I perioden 2003 til 2007 var det Glostrups absolut mest uheldplagede kryds med hele 41 uheld i perioden. I perioden 2011 til 2015 var antallet af uheld nede på 14, hvoraf et enkelt var med personskade. Antallet af uheld er altså faldet ret markant.
– Uheldene er primært bagendekollisioner. De skyldes sandsynligvis høj fart og uopmærksomhed, står der om uheldene i krydset.
Krydset skal i øvrigt ombygges igen, når letbanen skal igennem krydset.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top