Foreningsliv på skoleskemaet
Floorball2.jpg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eleverne i 3. klasse klar til floorball. Foto: Lotte Olsen
GLOSTRUP. Folkeskolen skal samarbejde mere med foreningerne, var et af målene med folkeskolereformen. På Skovvangskolen er 3. klasserne forsøgsklasser, og de har blandt andet spillet floorball

På Skovvangskolen er der i år lidt mere aktivitet på skoleskemaet for 3. klasserne end tidligere. I projektet Foreningsliv på Skoleskemaet samarbejder Glostrup Skole med lokale foreninger, blandt andet for at give eleverne en mere helhedsorienteret forståelse af det sunde liv og skabe bedre sammenhæng mellem skole og fritid.
– Det vigtigste er, at man ikke bruger staven til at slå de andre med, siger Morten Schumann fra Glostrup Goblins Floorball Club i sin indledende instruktion til 3.A.
De sidder klar i en rundkreds på gymnastikgulvet – klar til anden undervisningsgang i floorballforløbet på Skovvangskolen. De to floorball-lektioner er den anden af fire undervisningsgange i partnerskabet med Floorball-foreningen i projektet Foreningsliv på Skoleskemaet.
Projektet ligger i forlængelse af folkeskolereformen, som åbner for nye samarbejdsmuligheder og krav om, at skolen skal åbne sig mod lokalsamfundet. Der er i reformen desuden et krav om, at bevægelse skal være en naturlig del af undervisningen i alle fag.
For at samle erfaringer til det videre forløb for Glostrup Skole afprøves projektet på 3. klasserne på Skovvangskolen. Målet er, at modellen skal omfatte indskolingen på alle Glostrup Skoles afdelinger i 6. projektår.
Morten Pedersen, leder af SFO på Skovvangskolen siger:
– Vi oplever, at børnene kobler sig nemt på den anderledes undervisning. De to foreninger, vi har haft samarbejde med indtil videre, har leveret et fantastisk forløb, og det gør, at vores børn er supermotiverede og næsten ikke kan få nok. Tilbagemeldingerne fra personalet er også positive, og de kan se værdien af at sætte foreningslivet på skoleskemaet.
Og hvad siger 3. klasserne til, at der kommer andre end deres vante lærere og underviser? Mathias fra 3.A er godt tilfreds:
– Det er meget fedt at være sammen med nogle andre end bare vores lærer, for så får man mødt nogle andre mennesker.
Og klassekammerat Victoria supplerer:
– Det er ligesom om, det er vores lærer. Selvom de er udefra, så kender man dem alligevel.

Foreningssamarbejde
I skoleåret 16/17 afvikles fire forskellige aktiviteter i samarbejde med lokale foreninger. Volleyball indledte forløbet i efteråret. Pt. er der Floorball på programmet og i foråret venter nye spændende forløb til 3. klasserne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top