Ingen kæmpelastbiler på Hovedvejen
GLOSTRUP. Miljø- og Teknikudvalget i Glostrup har afvist Kohbergs ønske om at køre med kæmpelastbiler gennem Glostrup

For cirka ti år siden blev de såkaldte modulvogntog tilladt i Danmark. Modulvogntog er 25 meter lange og op til 60 ton tunge lastbiler.
Ideen er selvfølgelig, at der kan køre færre modulvogntog end almindelige lastbiler, hvilket kan spare både trafik, forurening og penge.
Til gengæld er så store lastbiler ikke nemme at manøvrere rundt i en by. Aftalen var derfor, at modulvogntogene primært skulle køre på motorvejene, og så have lov til at køre på særligt indrettede forbindelsesveje ind til de store virksomheder i byerne.
– Modulvogntog er ”opfundet” til landevejstransport på motorveje, til ligeud-kørsel over længere strækninger med til- og frakørsel til transportknudepunkter langs motorvejene. I Glostrup har modulvogntog tilladelse til at køre de få hundrede meter mellem Motorringvejen og Priorparken i Brøndby Kommune og Motorringvejen og HCS på Paul Bergsøesvej. Vi har ombygget højresvingsbanen på Hovedvejen ved Paul Bergsøesvej, så krydset kan håndtere disse modulvogntog på sikker vis. Modulvogntog er slet ikke beregnet til bykørsel, og til kørsel på almindelige kommuneveje, forklarer formand for Miljø- og Teknikudvalget, Flemming Ørhem (DF).

Kohberg ville igennem
En af de virksomheder, der ønsker sig, at modulvogntog får tilladelse til at køre ind til dem, er Kohberg fra Taastrup.
De mener, at de kan erstatte tre almindelige lastbiler om dagen med to modulvogntog. Modulvogntogene skulle have kørt til fabrikken fra Ishøjafkørslen og via Hveen Boulevard. Men tilbage til motorvejen kan det ikke lade sig gøre at køre samme vej.
Derfor ville Kohberg gerne have lov til at køre på Roskildevej og Hovedvejen til motorvejstilkørslen ved Motorring 3. Høje-Taastrup Kommune arbejder med planer om at lave et kryds der hvor Holbækmotorvejen krydser Roskildevej, men lige nu kan modulvogntogene ikke komme på motorvejen lige der. Derfor havde de søgt Glostrup Kommune om lov til at fortsætte ligeud hele vejen gennem Glostrup.
Den ansøgning skulle Miljø- og Teknikudvalget tage stilling til på mødet i slutningen af oktober. Efter formandens anbefaling blev det et nej.
– Trafiksikkerhedsmæssigt er modulvogntog på kommuneveje, herunder på Hovedvejen gennem Glostrup, at sammenligne med den berømte elefant i en glasbutik. Og det ønsker vi ikke at udsætte de øvrige trafikanter på Hovedvejen for, siger Flemming Ørhem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top