Tirsdag 24. oktober 2017
Foto: Jesper Ernst Henriksen
Letbanen får investorer til omegnen
GLOSTRUP. Siden 2011 er der bygget eller planlagt byggeri for 20 milliarder kroner langs letbanen, hvilket er over gennemsnittet for Storkøbenhavn. Og der er meget mere på vej
Skrevet af Jesper Ernst Henriksen - 23. november 2016, 11:32:38

Fredag eftermiddag var medlem af Folketinget Morten Bødskov (S) på besøg i Glostrup, hvor borgmester John Engelhardt (V) viste rundt omkring stationen.
Anledningen til besøget er en nylig offentliggjort rapport fra Loop City, der belyser de investeringer, som letbanen har skabt. Konklusionen er, at der samlet siden 2011 er realiseret eller planlagt byggeri af 1,6 millioner kvadratmeter nær letbanestationerne. Det svarer til en investering på 20 milliarder kroner. Byggeriet giver plads til 18.500 nye borgere og 25.000 nye arbejdspladser. De realiserede ejendomsinvesteringer siden 2011 ligger over gennemsnittet for Region Hovedstaden, men under niveauet for Københavns Kommune.

Modstand må stoppe
Ifølge Morten Bødskov bør rapportens konklusion betyde, at enhver modstand mod letbanen i Folketinget og kommunerne langs letbanen, må stoppe.
– Jeg håber, at al modstand mod letbanen forstummer, når man ser rapporten. Der er et enormt investeringspotentiale i området omkring letbanen. Letbanen bliver den nye centralnerve i omegnen. Man kan sikre omegnen en helt ny identitet med letbanen. Folk får langt bedre muligheder for at komme frem og tilbage til for eksempel job, men også til fritidsaktiviteter. For eksempel er der jo planer i Brøndby om at skabe en sportsby, som man kan komme til på tværs af omegnen, og måske være med til at fejre Brøndbys næste mesterskab, siger dem inkarnerede Brøndbyfan.

Flere muligheder
John Engelhardt brugte muligheden til at fortælle om den aktuelle debat om fremtiden for bymidten.
Her er der lige nu gang i en debat om, hvordan fremtiden skal se ud.
Kommunalbestyrelsen vil gerne have plads til flere borgere og virksomheder omkring stationen, særligt den store gamle godslæsseplads er et område, hvor de gerne vil udvikle.
I rapporten fra Loop City står der, at der skal bygges 118.650 kvadratmeter i alt i Glostrup i 2017 og 2018, men derefter er der bare en flad streg, som indikerer, at der ikke er planlagt nogen investeringer.
Men det er fordi, planerne for bymidten stadig ikke er vedtaget, siger John Engelhardt.
– Det er stadig ikke fast nok besluttet, til at de ville tage det med i rapporten, siger han.
Han understreger dog samtidig, at kommunalbestyrelsen er fast besluttet på, at der skal byudvikles i centrum af Glostrup, men at den endelige udformning ikke er på plads.
– Vi tror fuldt og fast på, at vi får de penge, vi investerer igen mange gange, siger han.
Morten Bødskov er enig:
– Det er sjældent at se så stort et afkast på investeringer, som vi ser her, siger han.

Fjerntogene
Fredag var også dagen, hvor finansloven for 2017 blev vedtaget i Folketinget. Her havde Glostrup Kommune håbet, at der var sat penge af til en udvidelse af Glostrup Station, så regionaltogene igen kan stoppe på stationen. Det var dog ikke med.
– Vi vidste godt, hvilken vej det ville gå, siger John Engelhardt.
I beregningerne om letbanens økonomi er det en forudsætning, at regionaltogene igen kan stoppe på Glostrup Station, fordi det vil give ekstra passagerer til letbanen. Derfor lover Morten Bødskov også, at han vil kæmpe for den investering.
– De knudepunkter, hvor letbanen krydser s-togene, skal der laves nogle investeringer, særligt her i Glostrup og i Herlev. Der er ingen tvivl om, at det er nogle investeringer, vi skal kæmpe for nu. Det handler om pengene skal gå til jyske motorveje eller til kollektiv transport i Københavns Omegn. Vi skal kæmpe for, at pengene kommer til at ligge her.

Print This Post Print This Post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER