Gratis støjvold, ja tak
Af MF Kenneth Kristensen Berth (DF), medlem af Vallensbæk Kommunalbestyrelse Borgergruppen Nej til Trafikstøj er sammen med en gruppe entreprenører kommet med et tilbud, som man ikke burde kunne sige nej til: En gratis støjvold langs Holbæk-motorvejen på den nordlige side af motorvejen fra Vallensbæk Torvevej til Tueholmsøen etableret med hjælp af overskudsjord fra byggerier […]

Af
MF Kenneth Kristensen Berth (DF), medlem af Vallensbæk Kommunalbestyrelse

Borgergruppen Nej til Trafikstøj er sammen med en gruppe entreprenører kommet med et tilbud, som man ikke burde kunne sige nej til: En gratis støjvold langs Holbæk-motorvejen på den nordlige side af motorvejen fra Vallensbæk Torvevej til Tueholmsøen etableret med hjælp af overskudsjord fra byggerier i hovedstadsområdet.
Den 25. oktober kl. 19.00 bliver der afholdt borgermøde om sagen på Korsagergård. Alle partier i kommunalbestyrelsen på nær et – De Konservative – bakker op om mødet og er positivt stemt over for det generøse tilbud.
Men de Konservative er altså ikke med. Det er dybt skuffende. De Konservative taler meget om støjbekæmpelse, men når det kommer til den konkrete udførelse lader det noget tilbage at ønske. Konservative vil etablere nye etageboliger langs Køge Bugt Motorvejen og Konservative vil altså ikke have en gratis støjvold i Vallensbæk Nord.
Jeg er bange for, at jeg kender begrundelsen. Hvis man etablerer en støjvold på dele af det grønne areal mellem Holbæk-Motorvejen og Vallensbækvej er der nemlig ikke meget plads tilbage til at etablere erhverv, som kommuneplanen lægger op til – eller måske endda på sigt boliger som borgmesteren også har luftet. Det er den eneste grund til at De Konservative ikke vil være med.
Men de Konservative må gøre deres stilling op! Hvad er vigtigst bekæmpelse af støj eller fastholdelse af muligheden for at bygge på grunden mellem Holbæk-motorvejen og Vallensbækvej.
For Dansk Folkeparti er sagen klar: Vi skal sige ja tak til den gratis støjvold.

Ikke en skam at blive væk, når man ikke er inviteret
Af
Henrik Rasmussen (K), borgmester, Vallensbæk

Som folketingsmedlem er Kenneth Kristensen Berth nok den politiker i Vallensbæk, der burde have størst indflydelse på, om Staten lever op til sine forpligtelser om at reducere støjen fra sine motorveje. Men han har intet gjort på den front. Pludselig, blot seks uger før kommunalvalget, kan han løse alle støjproblemer ved at sige ubetinget ja til at etablere en støjvold af overskudsjord fra bygge- og anlægsfirmaer. Dette uden at have den ringeste anelse om, hvorvidt det kan lade sig praktisk gøre i Vallensbæk, om en jordvold vil have nogen som helst effekt og om, hvad det vil koste kommunen at etablere den. For gratis er det i hvert fald ikke.
Hvad kommunen ved, er at en jordvold ikke sænker støjen tilstrækkeligt. Det viser en ny rapport fra Rambøll. En jordvold kan måske hjælpe de forreste boliger langs Vallensbækvej (hvor Kenneth Kristensen Berth i øvrigt bor), men borgere i Nordmarken generelt vil ikke drage nytte af den. Rambølls rapport peger entydigt på, at Staten skal bruge over 100 mio. på den rigtige løsning, som også sikrer, at støjen reduceres i Vallensbæk Mose, hvor det ikke er muligt at lave støjvold. Vi har i Konservative i årevis presset Folketingets politikere for at få Staten til at leve op til løfterne om at støjreducere, men intet sker. Vi bruger lokalt rigtigt mange ressourcer på bl.a. nye typer støjværn, støjdæmpende asfalt og vejindsnævringer. Så jo, de Konservative gør rigtigt meget og vi deltager meget gerne i seriøse drøftelser om en optimal løsning. Men det skal være den helt rigtige løsning og ikke bare en løsning, man kaster sig ud i, fordi kommunalvalget nærmer sig.
Og så vil det klæde Kenneth Kristensen Berth at droppe sine fortællinger om, hvad Konservative har af byggeplaner for Vallensbækvej. Uanset hvor mange gange, Dansk Folkeparti gentager fortællingen, bliver den ikke sand.

1 kommentar om “Gratis støjvold, ja tak”

  1. Erik Jensen siger:

    Jeg blev lidt støt af borgmesterens kommentar: “En jordvold kan måske hjælpe de forreste boliger langs Vallensbækvej (hvor Kenneth Kristensen Berth i øvrigt bor), men borgere i Nordmarken generelt vil ikke drage nytte af den.”
    Hvorfor skal vi der bor i de forreste rækker neglicieres? Kan man bare hjælpe et par hundrede mennesker mod trafikstøjen, så er man da allerede godt på vej. Såvidt jeg kan tælle mig frem til på støjkortet, som er fra 2012 og med gennemsnitsværdier (nat inkluderet), så er der 196 huse der ligger i det røde felt, altså med en støjbelastning på 65-70 dB i 1,5 m højde og endnu flere hvis man tager i 4 m højde (nogle ligger endda over 75 dB)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top