Piet forenkler udskolingsdebatten
Af Freddie Rose (A) udskolingslærer med 40 år på Nordvangskolen, linjefagserfaring i historie, tysk, engelsk, latin, idræt, træsløjd og metalsløjd, medlem af kommunalbestyrelsen i 16 år, pt. medlem af Børne- og skoleudvalget.

Jeg ved, at Piet er ægte engageret i skoledebatten. Men det er ærgerligt, at han drager så forhastede slutninger. Enhver med Piets talegaver kan få eleverne til at følge hans synspunkter, og hvis Piet havde plæderet for det modsatte, ville de også have givet ham ret.
For elever lyder det umiddelbart smart og fristende med en ”West High”. Næsten som at gå på High School i USA!
Glostrup Kommune har i dag skoleafdelinger placeret pænt fordelt geografisk i kommunen, og det er til fordel for alle.
Det er sundt for elever at dele skole med mange aldersgrupper.
På hver skoleafdeling har lærergruppen – akkurat som Piet ønsker det – fordelt arbejdet hensigtsmæssigt i forhold til deres kvalifikationer, og hvad der tjener eleverne bedst.
Det som Piet kalder ”udskolingsvisionen” er et dårligt camoufleret forsøg på at få nedlagt Vestervangskolen som skoleafdeling med elever på alle klassetrin og et udtryk for et ønske om at fordele Vestervangskolens mange etniske grupper til de andre skoleafdelinger.
Det fornuftigste i Piets indlæg er løftet om dialog og inddragelse af alle interessenter. Men mon ikke konklusionen bliver den, vi kom frem til efter demonstrationerne 6-7 år siden?
Det tror jeg!

Svar: Piet tør tale fremtidens skole
Af Piet Papageorge (V), medlem af kommunalbestyrelsen og Børne- og Skoleudvalget

Indledningsvist vil jeg kvittere Freddie Rose for hans rosende vendinger. Freddie roser nemlig sjælendt talegaver og engagement, så det er stort. Men midt i rosen, glemmer han at adressere det vigtigste: ”For eleverne lyder det smart med en High School som i USA”. For tiderne og ungdommen har skiftet, siden Freddie var lærer. Film som ’High School Musical’ stadfæster mange elevers niveau for fede ungdomsmiljøer. Og skal man tro eleverne i Folkebladets Voxpop og dem, jeg har snakket med, ønsker eleverne ungdomsmiljøet – upåagtet mine talegaver.
Glostrup Skole skal kunne udleve sit fulde potentiale. Indførslen af faglinjer for 6 år siden var første skridt, hvor mulighederne i volumen blev udnyttet til dannelsen af interessefællesskaber. Desværre har linjerne skabt et dilemma mellem fag-interesser og venner. Som jeg ser det, vil en udskolingsskole afhjælpe dette dilemma samt muliggøre misundelsesværdige ungdomsrammer, som selv Danske Skoleelever bifalder.
I sit læserbrev forsøger Freddie at oversætte mine udskolings-intentioner. Forsøget er prisværdigt, omend fejlslagent. Jeg camouflerer intet. Tværtimod. Jeg er ærlig omkring mine visioner. Glostrup Skole har et enormt uudnyttet potentiale, og jeg anser en udskolingsskole som den bedste måde at udleve dette potentiale – it’s that simple.
Men hvorfor Vestervang? Det handler om bygningsmasse, ikke etnicitet. Nordvang og Søndervang er for store som udskolingsskole, og Vestervangs lokaler trænger mere til den make-over, som en istandsættelse af en udskolingsskole vil kræve, end Skovvang. Desuden er stadion mere velegnet til udskolings-idræt, mens multihaller egner sig til de mindre elever. Desuden er 10. klasse lige lagt derover.
Altså: Udskolingsskole fordi det udnytter Glostrup Skoles potentiale og imødekommer mange elevers ønske. Vestervang fordi bygningsmassen er mest optimal.
Udskolingsvisionen er et ønske om et bedre skoletilbud i Glostrup. Det kræver dialog mellem alle interessenter. Denne dialog jeg ser frem til, uanset om det fører til udskoling eller ej. Det handler om fremtidens skole.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top