The Shard og vandtårnet
DEBAT Af Flemming Ørhem (DF), viceborgmester i Glostrup På forsiden af Folkebladet (18. juni) skriver avisen, at jeg skulle ønske et nyt vartegn for Glostrup end vandtårnet. Det må bero på en misforståelse. For der er da ikke noget som at være på vej hjem fra København og så “få Vandtårnet om bagbord” – så ved […]

Af Flemming Ørhem (DF), viceborgmester i Glostrup

På forsiden af Folkebladet (18. juni) skriver avisen, at jeg skulle ønske et nyt vartegn for Glostrup end vandtårnet.
Det må bero på en misforståelse.

For der er da ikke noget som at være på vej hjem fra København og så “få Vandtårnet om bagbord” – så ved man, at så er man hjemme!

Men det er ganske korrekt, at vi ser en vision i et (nyt) vartegn for Glostrup som Vestegnens centrum, et vartegn inspireret af “the Shard” i London.

På sigt, når regionaltog, S-tog, letbane og busser mødes på Sjællands 5. største station i Glostrup bliver Glostrup et naturligt centrum, og det skal alle relevante aktører da udnytte og drage fordel af.
“The Shard” er efter min mening en ualmindeligt flot bygning.
Glostrups vartegn for Vestegnen skal ikke (nødvendigvis) være en kopi af “the Shard”, men en flot og æstetisk bygning på samme måde som “the Shard” er.
Bygningen skal imidlertid være andet og mere end et vartegn for Vestegnen – Den skal også have et indhold, altså være en by i byen med boliger og erhverv på masser af kvadratmeter.
Den skal rumme både ejer-, andels- og lejeboliger.

Og den skal rumme både private og offentlige arbejdspladser.

Tænk dog hvilke positive effekter, der f.eks. kunne komme ud af, at staten flyttede diverse styrelser, direktorater og andre embeder m.v. til denne trafikalt centralt beliggende bygning med 17 minutter til Københavns Hovedbanegård og formentlig det samme til Københavns Lufthavn.

Medarbejderne vil hurtigt og nemt komme frem med offentlig transport, og vejnettet i København vil blive aflastet ganske betydeligt.

På moderne dansk hedder det vist en win-win situation.

Men Glostrups vartegn er og forbliver altså vandtårnet fra 1905.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top