Nykredit afviser at modarbejde gældsrådgivning
Lokal centerdirektør for Nykredit afviser anklagerne fra Bo-Vest om, at bankerne generelt skulle modarbejde gældsrådgivning. Alle er lige hos Nykredit, siger centerdirektør Lars Asmussen

Alle borgere er velkomne hos Nykredit. Så er det ikke så meget længere. Det er hovedbudskabet fra centerdirektør i Nykredit i Glostrup, Lars Asmussen.

– Vores primære målgruppe er boligejere, men det udelukker ikke alle andre fra at være kunde hos os, siger Lars Asmussen.

Alligevel oplever Bo-Vests gældsrådgivning ifølge dem selv ofte, at bankerne generelt ikke vil bruge ressourcer på at give kontanthjælpsmodtagere og andre beboere de nødvendige redskaber til at styre økonomien. Det gælder budgetkonto og adgang til netbank.

– Når vi gældsrådgiver beboere og kontakter banken for at få oprettet budgetkonto eller netbank til dem, er svaret ofte, at det ikke kan lade sig gøre, siger Stine Juul Hartmann, gældsrådgiver i Bo-Vest.

Hos Nykredit siger Lars Asmussen, at der kan være en helt enkel og legitim forklaring på, at en kunde afvises.

-Hvis man skal oprette konto i Danmark, skal man være identificeret som person. Vi oplever af og til, at en mellemmand vil have oprettet en konto for en ansat. Det går ikke. Men henvender man selv op i banken, så er det en hel anden snak, siger Lars Asmussen.

 

It er vejen frem

Afvisningen af kunder betyder dog ifølge Bo-Vest at beboere, der i forvejen er gældsramte, og har svært ved at få enderne til at hænge sammen, ikke har redskaberne til at få overblik over deres økonomi og sikre sig, at der er penge til at betale regningerne.

Når disse borgere ikke har mulighed for at få netbank, betyder det ifølge Bo-Vest samtidig, at de ved hver eneste regning skal betale gebyr på 25 kroner, for at betale med girokort.

– Hvis beboerne havde en budgetkonto, ville vi nå meget længere med gældsrådgivning. Men vi kan ikke, når bankerne siger nej. Vi oplever desværre at bankerne modarbejder os, siger Stine Juul Hartmann, gældsrådgiver i Bo-Vest.

Hos Nykredit siger Lars Asmussen, at alle kunder har lige adgang til at bruge de it-værktøjer, der findes på nykredit.dk. Og det er mange.

– Hvis kunden er almindelig it-ferm, så kan vi få oprettet budgetkonto og almindelig lønkonto til vedkommende. Når vi har gjort det, skal det ikke være et problem at bruge vores mange digitale redskaber. Alle har lige redskaber, siger Lars Asmussen.

Han henviser til Nykredits telefonbank, Nykredit Direkte, som hjælper kunder med spørgsmål på hverdage, aftener og i weekender.

 

Husleje mangler

Men hos Bo-Vest påpeger man, at de borgere, som har svære bankforbindelser i sidste ende er udsat for en risiko for at blive sat ud af deres boliger, grundet manglende huslejebetaling.
– Når der fra landsbyggefonden, boligorganisationer og statens side postes mange midler i gældsrådgivning for at forhindre udsættelser, er det ærgerligt, at bankerne ikke støtter op om arbejdet, siger administrerende direktør i Bo-Vest, Ulrik Brock Hoffmeyer.

Nykredits Lars Asmussen, der har sympati for

den udsatte gruppe af borgere, er klar over, at der er en debat i disse år om bankernes ansvar.

– Jeg mener, at vi som bank har et rådgivningsansvar, og vi vil gerne skabe tryghed for kunderne, hvilket vi løfter med at stille lige vilkår og en række værktøjer til rådighed for alle kunder, men hvis kunderne ikke har penge på kontoen, kan det ikke være vores ansvar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top