Infrastrukturen halter i Brøndby
Af Dennis Baggers Laursen, Brøndby Nord Vej 82, Brøndby Infrastrukturen har altid haltet i Brøndby, og på det seneste er det blot blevet værre. Et konkret eksempel er lyskrydset i Brøndbyøstervej/Nykær, der er ændret sådan, at man skal vente op til to minutter for at få grønt. Dette medfører selvfølgelig, at mange cyklister tager den […]

Af Dennis Baggers Laursen, Brøndby Nord Vej 82, Brøndby

Infrastrukturen har altid haltet i Brøndby, og på det seneste er det blot blevet værre. Et konkret eksempel er lyskrydset i Brøndbyøstervej/Nykær, der er ændret sådan, at man skal vente op til to minutter for at få grønt. Dette medfører selvfølgelig, at mange cyklister tager den for rødt, når der ikke er tværgående trafik. Dette lyskryds, kombineret med det nye på Brøndbyøstervej/Nygårds Plads, har medført enorme trafikpropper på Brøndbyøstervej, hvilket der ikke har været før.
Langs Park Allé holder man som cyklist for rødt for nærmest samtlige lyskryds, også når der ikke er én eneste trafikant, der skal på tværs.
I stedet for at bruge penge på at sætte nye lyskryds op, og regulere eksisterende sådan, at tingene bliver dårligere, burde Teknisk Forvaltning hellere gøre forholdene for cyklister i Brøndby bedre. Dette kunne gøres ved at fjerne overflødige lyskryds, lave sensorer på lyskryds, så de kun skifter, når der kommer trafikanter på tværs, og etablere nye cykelstier, ikke mindst langs jernbanen ved Priorparken og Vibeholm, hvor tunnellen under jernbanen er direkte livsfarlig for cyklister.

Svar:
Nogle gange skal det være galt, før det bliver godt
Af Vagn Kjær-Hansen (SF), formand for Teknik- oh Miljøudvalget

De tre lyskryds på Brøndbyøstervej nærmest Roskildevej har været svære at få justeret på plads, blandt andet fordi leverandøren har haft meget travlt andre steder. Ærgerligt, men sådan noget kan ske. Og undskyld til de travle trafikanter, som er blevet sinket urimeligt.
Meningen har været at forbedre mobiliteten ved at Nygårds Plads sidevejen blev åbnet for venstresving, og ved at busserne kommer hurtigere igennem især Roskildevej-krydset. Og det er selvfølgelig meningen, at signalerne skal arbejde sammen. Det fungerede rigtig dårligt i starten, og blev sidst justeret i februar.
Samtidig er det sådan, at lang tid grønt i hver retning slipper flest biler igennem, fordi der altid er noget spildtid hver gang trafikken skal skifte retning. Men udenfor myldretiden betyder lange tider at man skal vente længe, selv om der ikke er så meget trafik, og det vil jeg bede forvaltningen se på en gang til. Måske kan tiderne være lange i myldretiden og korte om aftenen.
Det nye kryds ved Nygårds Plads sidevejen har trafikstyring, så der kun bliver rødt for Brøndbyøstervej, hvis nogen vil krydse. Den slags signaler bør vi have flere af – for eksempel på Park Allé. Det er jo tosset at signalerne viser rødt for Park Allé, uden at der er nogen, som vil ud fra sidevejene.
Jeg er positiv overfor en cykelsti forbi Priorparken, men den vil være meget dyr at etablere, ikke mindst fordi der skal eksproprieres arealer fra nogle af grundejerne, som ligger i vejen. Den øvelse vil jeg hellere gemme til der begynder at ske noget med udviklingen af Priorparken, så vi ikke først bruger mange millioner på at bygge en ny sti for siden at måtte lave den om igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top