I skole i sommerferien
IMG_8429.jpg
Josefine (tv) og Cecilie (th) var to af eleverne fra Glostrup, der var med på skolecamp i uge 27. Foto: Heiner Lützen Ank
GLOSTRUP. I uge 27 var der skolecamp på Skovvangsskolen i Glostrup. For elever, der gerne vil bruge en sommerferieuge på at blive bedre i skolen

10-12 elever og et par lærere er trukket i læ i en af buerne i skolegården på Skovvangsskolen. Det regner, og når man skal tegne en kvadratmeter med kridt, er det en fordel, at den ikke bliver skyllet væk igen med det samme.
– Hvad kan man bruge det her til?
Den kvindelige lærer ser ud over flokken af 12-13 årrige, og svarer selv straks på spørgsmålet:
– Hvis man nu for eksempel skal købe et hus, så er det jo afgørende, man ved, hvor stor grunden er.
Det er som om, hun kommer i tanke om, at hushandler og størrelser på parcelgrunde, ligger nogle år ude i fremtiden for teenagerne og tilføjer:
– Eller når man spiller fodbold, så er det også godt at vide, hvor stor banen er.
Selvom sommerferien allerede kører på anden uge, er der fuld gang i undervisningen på Glostrup Skole, afdeling Skovvang. For +Camp, der hvert år arrangerer ugelange sommerskoler for elever, der har behov for at styrke deres faglighed i dansk, matematik og engelsk, holder en af sine lejre her på den gule skole i Glostrup.
Og Glostrup Kommune har valgt at betale deltagergebyret for 19 af kommunens elever, så de kan få bedre styr på talrækker, udsagnsord og engelske gloser.
Det er mig selv
Cecilie fra Glostrup er 13 år, og hun er med af en helt bestemt grund:
– Jeg er her for at lære noget, da jeg vil gerne blive bedre til dansk. Det er helt grundlæggende dansk, altså ordbøjning- og nutids r, jeg gerne vil lære noget mere om.
Nogle af eleverne har selv valgt, at de vil bruge en uge af sommerferien i skole. Andre er blevet opfordret af deres forældre. Der er dog ingen, der har sagt til Cecilie, at hun skulle tage med:
– Det er mig selv, der gerne ville af sted, fordi jeg gerne ville lære noget mere.
Undervisningen begynder hver dag med en prøve, hvor eleverne bliver testet. Så følger undervisningen, og så slutter dagen med en test mere. På den måde kan eleverne se den fremgang, de har.
En vigtig del af undervisningen er forskellige aktiviteter, hvor læringen bliver leget ind. Og det er rigtig godt, mener Cecilie:
– Det er godt, at vi laver de her forskellige ting, for den ter en god måde at lære på, og det gør det mere sjovt.

Tag bare et e
Cecilie og de andre elever på hendes hold er trukket ud på gangen. De holder sig inden i tørvejret.
En stor bunke skumgummibogstaver er hældt ud på gulvet, og eleverne har delt sig i tre hold.
Der bliver talt ned, og eleverne suser hen ad gangen og samler et bogstav op og bringer det tilbage. Langsomt vokser der en bogstavsamling frem foran hvert hold
– Så er der et minut tilbage. Læreren, der styrer bogstavstafetten taler, så alle kan høre det.
En af pigerne står med hænderne begravet i bogstavbunken og ser tilbage på sit hold:
– Tag et e. Det kan man altid bruge, råber holdkammeraterne til hende.
– Så er tiden gået. Nu har I fem minutter til at lave så mange ord som muligt.
Eleverne finder deres kladdehæfter frem og begynder at bytte rundt på bogstaverne i de små stabler.

Venskab styrker
Josefine er 15 år og er glad for at bruge en uge på at få bedre styr på dansk:
– Jeg er ordblind og har derfor svært ved at læse. Ved at være med her på skolecampen vil jeg gerne gøre noget ved det.
Også Josefine er her, fordi det er hendes eget ønske:
– Det var mig selv, der gerne ville af sted.
En af de ting, der ifølge Josefine gør, at man lærer meget på skolecampen, er hele setuppet
– Der er kun fem-seks elever til hver underviser, så der er meget mere plads til os alle.
Når man som Josefine, Cecilie og de andre bruger en uge på at lære noget nyt sammen, kommer man tæt på hinanden, og det er godt for læringen, mener Josefine:
– Vi er meget sammen, og det er rigtig godt. Man får nye venner, og det bliver også lettere at lære noget, når man får nye venner.
Selvom Josefine ved at bruge en uge på skolen får mindre sommerferie end klassekammeraterne, ærgrer det hende ikke:
– Jeg går ikke glip af noget. Jeg lærer noget, og jeg får nye venner.

Spil videre
I sportshallen bliver der spillet basket. Bolden kører rundt mellem pigerne, og der bliver scoret mange point.
– Hvad hedder løbe i datid? De mandlige lærer ser på pigen med bolden?
– Løb, svarer hun.
– Det er rigtigt. Du må gerne spille videre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top