Private gymnasier løfter eleverne mest
BRØNDBY. Ifølge en ny undersøgelse fra Cepos er de private gymnasier bedre til at løfte deres elever fagligt end de offentlige gymnasier. Det glæder rektor på Brøndby Gymnasium

Ifølge en ny undersøgelse fra tænketanken Cepos, som netmediet Altinget.dk omtalte i sidste uge, er landets 20 private gymnasier bedre til at løfte elevernes faglige niveau end de 120 offentlige gymnasier.
Et af landets private gymnasier ligger i Brøndby, Brøndby Gymnasium, og her glæder resultatet Pia Sadolin, rektor:
– Brøndby Gymnasium har i flere år kigget på de omkringliggende ungdomsuddannelsers resultater for at få en pejling på, om vi gør det godt nok sammenlignet med dem. Det har været afgørende for os, at vi er et attraktivt alternativ til de andre gymnasier på Vestegnen. Vi er egentlig ikke gået så meget op i, om det var offentlige eller private institutioner. Derimod er det vigtigt for os, at være i spidsen lokalt. Vi ved derfor godt, at vore resultater er gode ud fra en Vestegn-synsvinkel.

God effekt
Særlig et resultat i undersøgelsen fra Cepos, glæder Pia Sadolin:
– Vi skal være stolte af vores undervisningseffekt. Her ligger vi som nummer tre i perioden 2014-2015, kun overgået af Deutsches Gymnasium og Det kristne Gymnasium. Det betyder, at vi flytter eleverne op på et højere karakterniveau, end man som gennemsnit kunne regne med. Eleverne bliver altså dygtigere hos os. Den effekt er resultatet af en gennemtænkt indsats, hvor især vejledning omkring opgaver, rapporter og SRP er meget frugtbar, ligesom opmærksomheden om den enkelte elevs læringsindsats er tydelig.
Her spiller gymnasiets størrelse positivt ind, siger Pia Sadolin:
– Gymnasiets størrelse muliggør en én-til-én undervisning, hvor eleverne bliver set og udfordret og hvor lærerne underviser i team omkring den enkelte klasse. Jeg tror, at jo bedre man kender hinanden, jo bedre kan man styrke de faglige resultater og elevernes udvikling.

Særlig model
Til spørgsmålet om, hvad det er, Brøndby Gymnasium er så god til, siger Pia Sadolin:
– Det siger sig selv, at lærerne gør et fantastisk stykke arbejde. De er undervisningen. Det er ikke bare noget, de leverer. Ud over at være tæt på elevernes læringssituation, er vi et gymnasium, der lægger meget vægt på en åben kommunikation både internt i huset og ud af huset. Jeg er meget optaget af, at vores beslutningsgang er transparent, og at vi inddrager forældrene i vore arrangementer.
Og så er der samarbejdet:
– Vi samarbejder vældig godt med en lang række aktører i Sportsbyen og rundt om. Vi har opbygget en mentorordning for i første omgang, de elever, der har erhvervsøkonomi, som fungerer helt forrygende. Den sparring det giver at komme tæt på virksomheder og deres beslutningstagere er meget givende for de unge menneskers karriereforestillinger.
Hertil kommer en særlig måde at drive gymnasium på:
– Endelig vil jeg fremhæve den særlige Brøndby model, som er helt grundlæggende for vores miljø. Rigtig mange andre gymnasier er blevet inspireret af modellen, men det er kun på Brøndby Gymnasium, man finder den ægte vare. Den er bygget op omkring vores særligt idrætsaktive elever, men den har effekt for alle.

Nye retninger styrker
På listen over private gymnasier ligger Brøndby Gymnasium, bedømt på elevernes karakterer, under midten. Men der skal arbejde på at forbedre dette, siger Pia Sadolin:
– I 2016 blev resultatet på højde med 2015, og der er helt sikkert potentiale til mere i de kommende skoleår. Vi ligger fortsat på toppen her på Vestegnen, og den position skal vi naturligvis holde. Gymnasiereformen, med virkning fra næste skoleår, rummer muligheder for at sammensætte studieretninger, der kun kan fås på private gymnasier. Vi har således både idræt B og ikke mindst idræt A i studieretninger, og vi starter derudover en studieretning med virksomhedsøkonomi på B-niveau. Jeg er sikker på, at elever der har valgt os pga. de udbudte studieretninger leverer en engageret indsats, som vi så kan toppe yderligere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top