Frihed til skolerne i Brøndby
DEBAT. Af Carsten Zacho, Spidskandidat for Liberal Alliance i Brøndby

Der tales og skrives meget om skolerne i Brøndby fra de politiske partier, og ikke mindst om alle de gode ting og kortere skoledage de vil give her i valgkampen.
Men faktum er, at det kun var Liberal Alliance og Enhedslisten, som stemte imod folkeskolereformen og de lange skoledage. For Liberal Alliance er folkeskolereformen et angreb på skolernes selvstændighed, idet man presser en ”One size fits all” model ned over alle skoler, forældre og elever.
Resultatet er op til 35 timer lange skoleuger.
Sam­tidig har kommunalbestyrelsen i Brøndby gennemført en alt andet end vellykket inklusion. Virkningen ser vi nu, hvor forældre fravælger folkeskolen og vælger privatskoler. Elever på privatskoler er på 10 år steget fra 12,9 procent til over 21 procent, hvilket gør Brøndby til en af de kommuner med allerstørst flugt fra folkeskolen.
Vi liberale går ind for mangfoldighed og frihed og er naturligvis store tilhængere af, at forældrene har friheden til at vælge lige præcis den skole, som passer til netop deres barn.
Men den frihed, som privatskolerne nyder, skal vi også tilbyde forældrene og folkeskolerne i Brøndby. Det er den eneste realistiske mulighed for at hæve niveauet på skolerne og få mere service for vores skattekroner.
Skolerne skal have friheden til selv at vælge faglig profil og om de vil bruge deres penge på kortere skoledage, iPads, LED-belysning, ro i klassen eller 2-lærerundervisning. Kort sagt, friheden til at være herre i eget hus og lave god undervisning, skal ligge hos skolerne. Det er trods alt dem, som besidder den største viden og kompetence.

1 kommentar om “Frihed til skolerne i Brøndby”

  1. Steen Andersen siger:

    Det er rigtigt, som Zacho anfører, at både Enhedslisten og LA, stod uden for forliget om folkeskolereformen. Her i kommunen har vi indgået en forståelsesaftale med lærerne, og vi kan også konstatere, at vi ikke er fedtet med ressourcer. Vi anvender ret mange penge, målt i forhold til gennemsnittet. Nu er det sådan, at skolevæsenet I Brøndby har altid været udfordret. Det var det før reformen, og også efter. Vi får desværre betænkelige placeringer i Undervisningsministeriets store trivselsundersøgelse, og nu her igen i den landsdækkende moppekampagne. Vi ser at 1/3 vores unge står uden uddannelse eller arbejde 5 år efter 9 klasse, og tallet er 25 % efter 10 år. Vi ved også at dette ikke alene er Folkeskolens ansvar, men det er ubestrideligt, at vi har trivselsproblemer i skolen, for en alt for stor gruppe elever.

    Middelklassens velfungerende unger klarer sig fint, men når det gælder om at få løftet elever fra de mest udsatte grupper, ja så ser det ud som om vi ikke har muskler nok. Det er derfor beskæftigelsesudvalget i Brøndby har taget initiativ til et samarbejde med Børneudvalget, som så senere er mundet ud i etableringen af et såkaldt §17 stk 4 udvalg – udvalget vil bestå af politikere og en mængde fageksperter samt borgere, elever i kommunen. Udvalget arbejder i de kommende 2 år, og vil forhåbentligt indkredse mere præcist, de årsager der ligger bag vores lidet flatterende placeringer. I Enhedslisten ser vi gerne tolærerordninger og flere pædagoger i skolehverdagen, for at sikre tilstrækkelig socialfaglig tyngde. Vi har et ønske om at afkorte skoledagen, for at sikre tid til at dyrke fritiden med idræt, musik, og hvad børn ellers har trang til. Men ! og der et stort men, vi står stadig tilbage med en lærergruppe som ikke har tiden til den gode forberedelse, og at reetablere den funktion koster. Ligeledes koster det også at genetablere åbningstiden i vores SFOer. For den afkortede skoledag skal også gælde de små elever. – Her bliver bukkene så at sige skilt for fårene, for hvor mange har en politisk vilje til at bruge de penge der skal til, for at sikre helheden. Det er vist kun Enhedslisten.

    Steen Andersen – kommunalbestyrelsen for Enhedslisten i Brøndby

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top