Svømmehal får pris for vaskekampagne
kommunikationspris.jpg
John Engelhardt overrakte årets kommunikationspris. Foto: Martin Simonsen
GLOSTRUP. Årets kommunikationspris fra Glostrup Kommune går til Glostrup Fritidscenter for deres kommunikationsarbejde med at få folk til at vaske sig bedre

”Vask dig fra top til tå – og du vil rent badevand få” – sådan lyder det helt centrale slogan, som Glostrup Fritidscenter fandt på og brugte, for at få gæsterne til at vaske sig bedre, inden de gik i svømmehallen. Den indsats fik de mandag i sidste uge Glostrup Kommunes kommunikationspris for.
– Sloganet optrådte på personalets arbejdstøj, på postkort, Facebook, hjemmeside og Instagram. I fik lavet et kæmpe banner ved svømmehallens indgang, der mødte brugerne på vej ind. Jeres slogan har vakt positiv opmærksomhed, både hos anlæggets brugere og hos andre svømmehaller. I fortæller, at I endda har set jeres slogan kopieret af et andet anlæg, som har benyttet det i deres markedsføring, sagde borgmester John Engelhardt i sin tale til modtagerne.
Der var selvfølgelig meget mere i opgaven end bare at finde på et godt slogan, sagde borgmesteren, da han overrakte prisen.
– Under hele processen har I været i dialog med brugerne og tilpasset jeres kommunikation ud fra den respons, I modtog. I har afholdt workshops for personalet, hvor I for eksempel brugte rollespil om dagligdagens brugerrejse. I har haft kontakt til skoler, institutioner og foreninger og sendt uddybende og vejledende materiale til brug for videreformidling til idrætslærere, svømmeinstruktører og forældre. I har indbudt Glostrup Skole til rundvisning med oplæg til eleverne i svømmeundervisningen, sagde han.

Ekstra personale
Baggrunden for kampagnen er ønsket om renere badevand. I juli 2017 trådte nye regler for brug af kemikalier i badevand i kraft, der gjorde det nødvendigt med sådan en indsats. Samtidig gav kommunalbestyrelsen i Glostrup en ekstrabevilling til at ansætte vaskevejledere.
– ”Vaskevejleder” er en funktion, I opfandt for at understøtte den direkte og positive kommunikation med jeres brugere. I valgte at fokusere på rollen som vejleder og ikke som ”vaskevagt”, fordi I ønskede at fastholde den positive vinkling i kampagnen. Vaskevejlederne havde også flyers på flere sprog, som kunne hjælpe med at forklare budskabet, sagde John Engelhardt.

Håndterede debat
Hygiejnen har også været til debat her i Folkebladet, hvor en læserbrevsskribent mente, at de øgede problemer med badevandskvalitet handlede om kultur – ”Dansk kultur taber i svømmehallen” var overskriften. Det handlede mere om blufærdighed, blandt andet blandt de unge gæster, lød svaret.
– I håndterede debatten så fint, at det ikke endte med at blive en historie om kommunens overdrevne kontrol eller en diskussion om kultur, men i stedet en nuanceret debat om blufærdighed. Det udmøntede sig i artikler hos en række landsdækkende dagblade, et radiointerview med DR og et tv-indslag på TV2 Nyhederne, hvor en kønsforsker bakkede op om blufærdighedsproblematikken hos specielt de unge, sagde John Engelhardt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top