10. klasse på erhvervsskolerne er en dårlig idé
DEBAT. Af Nils Greve, Næstformand i Brøndby Lærerforening og lærer på UCN, 10. klasseskolen i Brøndby

Folkeskolens 10. klasse har gennem flere år været til debat. Nu er der konkret planer om helt at flytte 10. klasse til erhvervsskolerne. Hvis målet er, at 10. klasse skal sikre en stor elevandel til erhvervsskolerne, er folkeskolens 10. klasse imidlertid allerede en succes, da hele 36 procent herfra valgte denne vej.
I Brøndby Kommune går der ca. 240 elever på kommunens 10. klasseskole og der kan være mange forskellige årsager til at elever efter 9. klasse ikke tager direkte videre på en ungdomsuddannelse. De kan helt have mistet motivationen til at gå i skole; de skal måske forbedre deres faglige niveau; de er måske ikke modne nok eller blot uafklarede i forhold til hvilken drejning deres liv skal tage. For mange gælder altså, groft sagt, at de skal igennem en slags ”turn around” projekt, hvor de i 10. klasse, skal i gennem en personlig og/eller faglig udvikling, således at de er parate til at vælge, og gennemføre, en ungdomsuddannelse.
På vores 10. klassecenter i Brøndby møder eleverne uddannede lærere, der er begejstrede for at arbejde med aldersgruppen, og dygtige til at skabe personlige relationer. Lærerne hos os er dygtige fagligt, og er, kort sagt, eksperter indenfor området. Eksperter i at gøre de unge uddannelsesparate. Og ikke nok med det. Vores 10. klassecenter har sin helt egen uddannelsesvejleder, som alle elever undervejs har personlige samtaler med. Vi skylder de unge mennesker, at de ikke bare bliver set som et tandhjul i den store samfundsmaskine.
I Brøndby Kommune har vi et godt 10. klasses tilbud til de unge, som ikke er klar til at vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Lad os tage diskussionen om, hvordan vi styrker dette tilbud.

Svar:
10. klasse på SOSU-skolen i Brøndby kan være god idé

Af
Mattias Tesfaye, medlem af Folketinget fra Brøndbykredsen (S)

Jeg har netop været med til at forhandle 10. klassen på Christiansborg. Vi besluttede at støtte kommuner og erhvervsskoler, der starter 10. klasser på tekniske skoler, handelsskoler eller SOSU-skoler.
Forhandlingerne blev indkaldt efter at Venstre havde foreslået, at alle 10. klasser for fremtiden skulle lægges på en erhvervsskole. Allerede dagen efter havde jeg Brøndbys borgmester Kent Magelund i telefonrøret. Han fortalte at 10. klassescentret UCN fungerer godt i Brøndby og at han derfor ville advare imod helt at nedlægge den kommunale 10. klasse. Kent Magelund har selv arbejdet på skolen gennem mange år, så jeg stoler selvfølgelig på, at han ved hvad han snakker om. Jeg har ikke selv gået på skolen. Men det har flere af mine bekendte, der også kun har fortalt positivt om UCN.
Socialdemokratiet har blandt andet på denne baggrund arbejdet imod at alle 10. klasser skal flyttes fra kommunen til erhvervsskolen. Jeg kan derfor glæde Nils Greve fra Brøndby Lærerforening og borgmesteren med, at det faktisk lykkedes. Den nye aftale støtter kommuner, som indgår samarbejder med erhvervsskoler, men vi fastholder at beslutningen om placeringen af 10. klasse træffes af den enkelte kommunalbestyrelse.

2 kommentarer om “10. klasse på erhvervsskolerne er en dårlig idé”

  1. Nils Greve siger:

    Det er heldigvis ikke kun i Brøndby at de kommunale 10. klassetilbud fungerer godt. Og hvis målet er, at 10. klasse skal sikre en stor elevandel til erhvervsskolerne, er folkeskolens 10. klasse imidlertid allerede en succes. Hele 36 procent af eleverne fra landets kommunale 10. klasser valgte sidste år en erhvervsuddannelse. Og dertil kommer, at en større del af de elever, som har gået på kommunale 10. klassecentre, faktisk gennemfører den ungdomsuddannelse, de begynder på efter folkeskolen, end de elever der tager 10. klasse på privatskoler, efterskoler – og ja – flere end blandt de elever, som tager 10. klasse på en erhvervsskole.

  2. Anne Hartvig siger:

    Jeg var en af de arveste modstander af 10 kl samlet, da det blev sat på dagsorden i Brøndby kommune, men min angst blev heldigvis gjort til skamme. Efter selv at have leveret et barn til skolen, samt mange unge i min omgangskreds, lægger jeg mig i støvet, mange af de unge alle mente ikke kunne blive til noget, gjorde det, heldigvis. God undervisning og modenhed gjorde at de kom videre med deres liv, til gavn for dem selv, men også en kæmpe fordel for samfundet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top