Omsider støjværn
debat.jpg
DEBAT.

Socialdemokratiets Morten Bødskov er i Folkebladet den 19. marts sur over, at regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale, der bl.a. betyder, at der omsider bliver etableret støjværn langs med Holbæk-motorvejen ved Vallensbækvej og der bliver etableret en Ring 5, der kommer til at aflaste Køge Bugt Motorvejen og dermed sænke generne for de borgere, der lever op af den.
Et valgoplæg kalder Morten Bødskov aftalen. Men aftalen er da kun et valgoplæg i det omfang, at Socialdemokratiet ikke vil forpligte sig på aftalen? Synes Morten Bødskov og Socialdemokratiet virkelig, at det er vigtigere at bruge skatteydernes milliarder på at man kan komme 4 minutter hurtigere fra København til Århus end at sørge for en fornuftig trafikafvikling i hovedstaden?
Det er åbenbart tilfældet, for Socialdemokratiet holder krampagtigt fast på den gamle aftale om bl.a. en hundedyr ny bro over Vejle Fjord.
Jeg forstår det ikke. Socialdemokratiet må forklare vælgerne på Vestegnen, hvorfor Vallensbæks hårdt støjplagede borgere i givet fald ikke skal have en støjskærm langs Holbæk Motorvejen, og hvorfor Vestegns-borgerne ikke skal have forbedret fremkommelighed på motorring 3 og 4 og en ny motorring 5.

Svar: Hvad har DF gjort?
Af Morten Bødskov (S)
Medlem af Folketinget

Vestegnen oplever stor vækst. De kommende 12 til 15 år er der planlagt byudvikling i området, der giver plads til ca. 70.000 flere indbyggere. En så stor vækst på et så begrænset område kræver massive investeringer i nye trafikløsninger.
Jeg er sikkert naiv, men jeg havde forventet, at regeringens nye trafikplan ville indeholde et bud på dette. Men NEJ. Regeringens ministre vil gerne deltage i pressemøder og sole sig i vores vækstprojekter. Men de vil ikke hjælpe os af med trafikproblemerne.
Der er få og gode projekter i planen for Vestegnen, men manglerne er langt større. Hvor er den ambitiøse indsats mod trafikstøj? Hvor er pengene til den støjsvage asfalt? Hvad er svaret til de mange boligområder, som ønsker støjværn?
En halv Ring 5-løsning kombineret med en planlagt udvidelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejene vil presse endnu mere trafik ind på blandt andet Motorring 3, Ring 3 og Motorring 4. Hvad foreslår regeringen og Dansk Folkeparti? En udvidelse af Motorring 3.
Gæt engang hvem, der betaler prisen for dette i form af mere trafikstøj, fordi regeringen og Dansk Folkeparti vil please nordsjællandske kommuner?
Godt gættet. Vestegnen betaler prisen.
Vestegnen betaler også prisen for trafikplanens totale fravær af løft til den kollektive trafik. Dansk Folkeparti havde muligheden for at gøre en forskel for Vestegnen. Men igen svigter man. En omfartsvej i Mariager var vigtigere. Hvad er konsekvensen? Tusindvis af indbyggere på Vestegnen må leve med forringelser af den kollektive trafik. Når S-togsstop på stationer i Brøndbyøster, Rødovre, Hvidovre og Friheden forringes, betaler Vestegnen igen prisen for Dansk Folkepartis manglende indsats.
Dansk Folkeparti havde muligheden for at kræve en ambitiøs trafikplan for Vestegnen. Enten glemte man det i kampen for omfartsvejen i Mariager. Eller også har Vestegnen ikke Dansk Folkepartis interesse? Resultatet er en trafikplan uden den samlede løsning, Vestegnen har brug for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top